Insändare: En politik utan hänsyn till behov av personlig assistans

I slutet av augusti kom det ett fåordigt brev hem till brukare om att den personliga assistansen som idag drivs i kommunal regi kan komma att privatiseras.

Kommunen har i dagsläget ca 70 personliga assistenter anställda, som arbetar för personer som aktivt valt kommunen som utförare. Dessa får vid privatiseringen vända sig till privata företag. Med kullaalliansens valfrihet kan de som har behov av personlig assistans då inte längre välja annat än bland privata utförare.

En väl fungerande och av både brukare, anhöriga och personal uppskattad personlig assistans i kommunal regi ska privatiseras och vi kan absolut hålla med i det stora motstånd som finns. Man har som sagt valt kommunen för att de har de bästa villkoren för de anställda och en trygg arbetsmiljö och för att man känner sig trygg med sina assistenter.

Nu kommer istället assistenterna att få betala med sämre avtal, längre arbetstid, sämre jourersättning och otrygga anställningar.

Personlig assistans var länge undantaget från privatiseringar. Här håller inga argument om ökad valfrihet. Brukarna kan redan välja privata lösningar, så valfriheten minskar när kommunen drar sig ur.

Vi tror att ideologi, även om sparmotiv nämns, är drivkraften enligt filosofin att kommunerna ska göra så lite som möjligt i egen regi.

Utvecklingen är oroande, framför allt därför att det inte finns något alternativ till de privata aktörerna om kommunen privatiserar assistansen. Många brukare är nöjda och vill behålla kommunen som anordnare. Vart ska de vända sig?

Kommunerna borde vara med och konkurrera med bra verksamhet och trygga anställningar, inte privatisera som ger sämre arbetsvillkor och arbetsmiljö.

Vänsterpartiet kan såklart inte stå bakom detta beslut och vi kommer rösta nej till förslaget.

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad 2023-09-30