Kommunalpolitik
En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2022-10-27

Mötet började med att kommunfullmäktiges ordförande Peter Kovacs (M) berättade att vi under kommande mandatperiods kommunfullmäktigemöten kommer att börjar med inbjudna representater från våra olika förvaltningar och bolag som med en kort presentation berättar om sina verksamheter.

Dagens möte började med Fredrik Arthursson VA chef för Teknik- och fastighetsförvaltningen som berättade om VA-avdelningen som ansvarar för kommunens vatten och avlopp samt planerar utbyggnader och underhåll av det befintliga ledningsnätet.

Första ärendet jag var uppe i var godkännande av delårsrapport 2022 för Höganäs Kommun för jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Delårsrapporten är viktig att ta fram så att det finns möjlighet för både oss politiker och såklart allmänheten att se och läsa bland annat om prognos för årets resultat.

Och visst det låter bra samtidigt som det tas upp och som de flesta i detta rummet vet att det kommer bli tufft men att då i samma rapport står det ännu en gång om effektiviseringar av verksamheterna och att det kan behövas intensifieras för att motverka en försämring av ekonomi och verksamhet, alltså då undrar jag ju hur effektiv en människa kan och ska bli?

Jag tror att det i längden mer bidrar till att personalen tvingas öka tempot i arbetet med uppenbar risk att den arbetsrelaterade ohälsan ökar.

Jag vet att detta inte är en budget debatt men jag blir faktiskt lite orolig om att det kan innebära besparingar och att man får prioritera bort saker istället för satsa och få mer resurser. Och som då ger negativa konsekvenser för den gemensamma välfärden i vår kommun.

Självklart tas det upp i delårsrapporten och under de olika verksamheterna upp bra saker som gjorts under delåret och jag vet att ute i verksamheterna i vår kommun görs det ett fantastiskt arbete för våra barn, ungdomar och äldre och våra medborgare och det gäller alla som arbetar inom våra olika förvaltningar, allt ifrån räddningstjänst till kultur och fritid.

Men en sak jag skulle vilja fokusera lite till på och det är runt medarbetare som nämns i rapporten under flera olika delar och självklart tas det upp det som är bra , som att man arbetar med kompetensförsörjningen, ta tillvara medarbetarnas kompetenser, olika digitala plattformar och verktyg, samverkan, kompetensutveckling och friskvård.

Men samtidigt så saknar jag ändå mer runt hur man har och tänker runt god arbetsmiljö, bra arbetsvillkor , hur är scheman, hur ser bemanningen ut , finns det risker för att man arbetar mer övertid istället och att man inte får vikarier när det finns behov.

Det kan ju vara att det inte finns med just nu men om en inte tar upp så mycket runt det utan en ska tro att allt är bra när vi vet att det  finns medarbetare där ute som faktiskt inte mår så bra och har en mindre bra arbetsmiljö med sämre scheman och ingen luft i verksamheterna som bidrar till en sämre arbetsmiljö och bidrar till att färre söker jobb här eller söker sig till annat.

Och jag måste ända undra hur man kan skriva hitta fler anställningsbara medborgare, vad är då en icke anställningsbar medborgare och vem är det som bestämmer villkoren? Jag hoppas ju såklart att man har med sig arbetsrätten och kollektivavtalet i tankarna och inte fler otrygga anställningar.

En trygg , säker och bra arbetsmiljö gör att man vill arbeta där, man vill ha bra arbetsvillkor och känna att man blir lyssnad på för det gör att man trivs på sitt arbete och gör att man stannar och stressen minskar. En trygg anställning med bra bemanning, bra scheman och mindre detaljstyrning och mer personalstyrning vill jag nämna som bra förslag.

Jag ville ta upp detta för personalen är en oerhört viktig del av vår kommun och för våra verksamheter. Friskvård i all ära och att man kan vara flexibel och nytänkande vid till exempel hög frånvaro men mår man bra på sin arbetsplats och har en trygg arbetsmiljö så mår alla bra och då skapas rätta förutsättningarna för medarbetare och verksamheterna.

Jag yrkade bifall till lagt förslag som även blev beslutet.

Under ärende om revidering av kommunstyrelsens reglemente där beslut togs att arbetsutskottet ska bestå av sex ledamöter och sex ersättare istället för fem, ett beslut jag yrkade bifall på. Men i debatten angående arvode så var jag uppe i talarstolen och höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Jag yrkar också bifall till lagt förslag då man yrkar på personer.

Sen angående arvoden, det är en fråga för budgetdebatten där ni vet att jag tycker att vi har höga arvoden men det lämnar man till där (kommer bli 24 november). Där kan man ha åsikter om och tycka att det ska sänkas eller höjas men det är där man för den.

Emma Wennerholm, Gruppledare Vänsterpartiet Höganäs

Dela den här sidan:

Kopiera länk