En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2021-12-16

Det var även denna gång inte så många ärenden på dagordningen som skulle behandlas men jag var uppe i ett ärende där vi skulle ta beslut angående vår motion, om att Höganäs kommunen ansluter sig till ICAN cities Appeal till stöd för FN:s konvention om kärnvapen, som vi lämnade in 27 oktober 2020.

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare plus lyssnare via sociala medier

Tack för svaret på motionen, omän lite väl sent, men det är ett svar. Vår motion handlar ju om att vi är djupt oroade över det hot som kärnvapen innebär för samhällen runt om i världen. All användning av kärnvapen, oavsett det är avsiktligt eller inte, kommer få katastrofala och långsiktiga konsekvenser för människor och miljön. Vi har alla ett moraliskt ansvar att säkerställa en trygg värld för kommande generationer.

Jag förstår att beslut kan och har kommit angående vår motion sen vi lämnade in den 27 oktober 2020 och jag tänker just då med det som är med i yttrandet över motionen bland annat angående den kommunala kompetensen kontra staten och vilket förslag till beslut är.

Det tas upp att förvaltningsrätten upphävde beslutet som togs i kommunfullmäktige i Göteborg men vet att både Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet yrkade om att Göteborg stad skulle överklaga beslutet men avslogs dock frågan lär återkomma.

Vi från Vänsterpartiet är kritiska till att Sverige inte har skrivit under konventionen och en ska komma ihåg att inget avtal är perfekt från början och menar att det hade varit en viktigt markering att Sverige stödjer även om kärnvapenmakterna inte är med.

Vi kommer att arbeta för överenskommelser om kärnvapenfria zoner och för att Sverige verkligen ska arbeta för att gå i spetsen för nedrustning och avveckling av kärnvapen.

Efter en kort debatt så föreslog jag att motionen skulle anses besvarad istället för bifallen på grund av att den ansågs vara utanför den kommunala kompetensen men beslut blev att motionen skulle avslås.

Vi beslutade även att bifalla utbetalning av partistöd för 2022 för alla partierna.

Till mötet hade vi lämnat in en motion om att avskaffa karensavdraget där beslut blev att den ska skickas till kommunstyrelsen för beredning.

Motion om att avskaffa karensbidraget.