En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2021-04-29

Detta kommunfullmäktige var det ett mindre antal ärenden som skulle behandlas idag, rättare sagt endast 15 och jag var med denna gång på distans och via Zoom. Det första ärendet jag gick upp på var svar på Vänsterpartiets motion angående offentligt drivna vårdboenden där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och lyssnare

I motionen som vi har lämnat in så ville vi att kommunstyrelsen skulle få i uppdrag att verka för att Kommunförbundet Skåne utarbetar ett system där kommunerna ordnar det aktuella boenden och behandlingarna i offentlig regi istället för göra stora privata ramupphandlingar.

Vi menar att motionen borde bifallits. VoB Syd AB har en unik möjlighet som offentligägt bolag där de idag arbetar med verksamheter inom individ-och familjeomsorg men att de kunde ges ett utvidgat uppdrag.

Det är just komplexiteten och svårigheten att förutse behoven i enstaka kommuner som gör att denna typ av boende bäst drivs på kommungemensam nivå. Boendeplaceringarna skulle bekostas av de kommuner som använder platserna, men Skånes samtliga kommuner garanterar kostnaderna för eventuellt obesatta platser. Det skulle då bli en kommungemensam och betrodd verksamhet.

Genom drift på kommungemensam nivå kan vi som kommun också enklarare undvika de alltför många oseriösa bolag som finns i dessa branscher.

Just den här modellen föreslår att det skulle vara ett system för att samordna den offentliga verksamheten för boenden och behandlingar som inte varje enskild kommun kan driva och det är mycket bättre än privata upphandlingar.

Kommunförbundsägda boende skulle ge större möjlighet för kommunerna att vara flexibla och hantera snabba förändringar i behovet av antal platser. Med gemensamt boende kan vi trygga anställningstryggheten för personalen och låta de boende få möta personer med den specifika kompetens de behöver. Samtidigt vet vi att skattepengarna går direkt in i verksamheten och inte ut till bolag och aktieägare.

I svaren ser vi att då socialnämnden som ansvarar för dessa frågor försöker in i det längsta lösa placeringar och behandlingar inom egen verksamhet och det är ju bra men via detta förslag så ser vi att Kommunförbundet Skåne kunde samordna utbyggandet av behovet av boenden och behandlingsformer i de olika kommunerna, istället för att upphandla privata boenden.

Och då skulle vi på detta sätt få verksamheterna i offentlig regi, fria från vinstintressen. Och det är det som gör att jag vill bifalla vår motion till motsats från föreslag till beslut som var avslag.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet yrkade på bifall men beslut blev att den avslås. Ett beslut som jag reserverade mig emot.

Nästa ärende jag var uppe i var svar på Vänsterpartiets motion om delade turer där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och lyssnare

Innan jag går in på svaret och förslag på beslut så vill jag ändå förklara vad delade turer handlar om och varför vi i Vänsterpartiet vill avskaffa dem.

För många som arbetar med vård och omsorg är delade turer det normala. Det är undersköterskor och personliga assistenter som arbetar ett morgonpass och ett kvällspass med ett antal håltimmar mitt på dagen.

De flesta arbetar inom äldreomsorgen, men de kan även finnas på andra platser. Den “lediga tiden” är ofta fyra timmar. Det kan bli arbetsdagar på 13 timmar med en timmes rast. Det är inte heller ovanligt att dessa arbetsdagar följs av ett tidigt arbetspass dagen därpå.

Det är inte acceptabelt eller hållbart att anställda utsätts för detta av ekonomiska skäl. Vi befarar också att framför allt kvinnor tvingas gå ner i arbetstid för att orka med den arbetsbelastning som de delade turerna innebär. Under de närmaste åren finns ett stort rekryteringsbehov, inte minst inom äldreomsorgen. Om kommunen ska klara av den framtida vården och omsorgen behövs en förändring av Höganäs kommun som arbetsgivare.

De delade turerna ska alltid vara frivilliga och den som väljer att arbeta delade turer ska få betalt för hela dagen. Då skulle såklart en kunna avskaffa ofrivilligt delade turer samtidigt som det blir betydligt bättre för den anställde som inte längre tvingas jobba delade turer.

Vi i Vänsterpartiet vet att vi har dem och vi strävar efter en sammanhållen arbetstid utan de delade turerna men vi vet också att kommunens ekonomiska utvecklig kan göra att arbetet med att få bort de delade turerna helt stannar av eller i värsta fall går åt helt fel håll.

Vi ser med modellen med frivilliga turer med betalt hela arbetsdagen som en början för att i längden avskaffa dem helt och hållet och på bättre sätt visa tillit till personalens kunnande och engagemang och då även genom att se över schema och tillföra de resurser som behövs för att få en bra arbetsmiljö.

Och jag såg verkligen fram emot att läsa svaren på vår motion och det är klart att det är positivt att man inom Höganäs Omsorg arbetar med införandet av heltid som norm där man ser att behovet av delade turer minskar, alternativt kan försvinna helt och att man gör bedömningen att vårt förslag är en del av det arbetet som redan pågår men ändå så avslås den.

En kan tycka att den åtminstone kunde anses besvarad och att detta “kan” blir verklighet och inte blir ett kanske och att både heltid som norm utan delade turer och att personalens schema ska vara hållbara är det som blir framtiden. Men jag vill ändå yrka på bifall för motionen.

Socialdemokraterna yrkade på att motionen skulle besvaras, Vänsterpartiet yrkade på att motionen skulle bifallas men beslutet blev att den avslås. Ett beslut som jag reserverade mig emot.

Skriftlig reservation ärende 10 kommunfullmäktige 2021-04-29.

Skriftlig reservation ärende 11 kommunfullmäktige 2021-04-29.