En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2020-08-27

På kommunfullmäktige den 27 augusti fortsatte man med mindre ledamöter som man gjort på tidigare möten, alltså 21 ledamöter. Detta mötet var ett extra inkallat möte som lagts in för att kunna ta de beslut angående Ängelholm Flygplats.

Innan mötet möttes vi av ungdomar som protesterade mot flygplatsaffären för att kunna påverka och samtala med oss politiker inför beslut. Tycker det är oerhört givande och inspirerande med ungdomar som engagerar sig både för miljön och klimatet i vår värld.

Mötet hade inte så många ärende men det första ärendet jag var uppe var om vi som kommun skulle köpa andel i ägarbolag och tillträde till aktieägaravtal avseende Ängelholm Helsingborg Airport där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter, webbisar

Världen står inför en akut förändring. Vi måste tänka nytt i hur vi förhåller oss till naturen, och hur vi skapar förutsättningar för vår egen långsiktiga överlevnad. Två av tre svenskar känner oro för klimatförändringarna eftersom de utgör ett rejält hot mot vår säkerhet, frihet och demokrati. Vi behöver alla göra vad vi kan för att vi alla ska börja behandla klimatkrisen just som den kris den faktiskt är. Det gäller oavsett det är varje enskild, om det är världen, Sverige, region eller som idag vi som kommun.

Till att börja med så har Sverige skrivit på ett avtal, Parisavtalet, om att göra allt för att rädda vår planet. Då kan en ju undra varför vi ska slänga iväg pengar på ökade koldioxidutsläpp som på detta sätt bryter mot Sveriges åtaganden.

Minskat flygande och ökade satsningar på kollektivtrafiken är en av viktigaste åtgärderna vi kan göra för att få ner växthusgaserna och därmed skapa mer chanser att överlämna ett klimat som går att leva på till våra barn och barnbarn.

Vi behöver en omställning som tar ut en tydlig riktning och grön hållning mot hållbara sätt att bo, konsumera, transportera och förflytta oss. Vi behöver en grön omställning med digitala lösningar och en intensifierad utbyggnad och upprustning av järnvägen inte till att använda våra skattepengar till att subventionera flygplatsen.

Då kommer vi då till dagens förslag till beslut och detta beslut borde inte ens ha kommit upp med tanke på det inte är en kommunal angeläget att äga flygplatser oavsett ensam eller tillsammans med andra kommuner. Det finns fördelar med att samverka och samarbeta tillsammans flera kommuner i olika former och intiativ men att detta inte är en sak som vi ska ställa oss bakom.

I handlingarna används som vi uppfattar det en rapport från 2015 som underlag, alltså 5 år gammal. Det kan en ju undra varför man använder sig så då vi alla vet att det hänt en del sen dess. Rapporten tar till exempel inte hänsyn till den ökande medvetenheten om klimatförändringarna. Och om hur attityder till flygandet har förändrats.

Enligt flygindustrin kommer det vara både sviktande lönsamhet och minskat passagerarunderlag fram till åtminstone 2022 men att även vissa experter säger att vi aldrig kommer komma tillbaka till 2019 års volymer. Nu vet vi även att vi haft och har en Coronapandemi som påverkar och kommer påverka.

Senare årens studier visar också att framförallt tillgång till kompetent arbetskraft är vid sidan av regionens attraktionskraft helt avgörande för ett blomstrande näringsliv. Företag flyttar inte till storstadsregioner i någon större utsträckning så länge deras basala behov är uppfyllda. Pendelflyg till Stockholm är inte längre en avgörande faktor, framförallt inte när företag behöver miljöprofilera sig och ser över sina resor.

I samband med coronapandemin har det öppnats för mer digitala lösningar och distansmöten och angående jämförelse med resa antingen tåg eller flyg så kan man se det på olika sätt men i dessa handlingar ser man att fördelarna mest ligger på att flyga istället men det kanske inte så svårt att förstå med tanke på vad förslag till beslut är.

Enligt Naturskyddsföreningen släpper flyget ut 74 000 gånger mer koldioxid än tåget och jag kan tycka det är förkastligt att folkvalda vill ösa skattemiljoner på ett klimatvidrigt, blödande inrikesflyg och jag har hört Greta Thunberg säga tre kloka ord som kan symbolisera detta: “Kollektiv mental kortslutning.”

För att avsluta så måste jag säga att det är oerhört provocerande att man vill finansiera en majoritet av kostnaderna med det tillfälliga statsbidraget om 4,5 miljoner till detta, där riksdagen ansåg att ett omgående tillskott till välfärden var nödvändigt eftersom kommunerna och regioner står inför mycket stora utmaningar med tanke på Coronapandemin. Detta var framfört från Vänsterpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna. De flesta tänkte sig nog att tanken med det var att stärka välfärden inte till att köpa andelar av en flygplats.

Vänsterpartiet yrkar på avslag till kommunstyrelsen förslag till att köpa andelar till flygbolaget!

Under debatten var jag uppe och tryckte på att vi kan inte vänta 10 år utan vi behöver vara modiga nu och ta beslut för att minska flygandet och inte öka. Och jag fick fortfarande inget svar på varför majoriteten ville finansiera köpet med statsbidrag som borde gått till att stärka välfärden istället för att köpa andelar i en flygplats.

Efter debatten visar det sig att endast Vänsterpartiet och Miljöpartiet röstade för att säga nej och tyvärr blev beslutet att godkänna köpet. Jag lämnade in en skriftlig reservation mot beslutet.

Nästa ärende var att ändra en resepolicy – och miljöpolicy där jag var uppe och tyckte att egentligen skulle vi inte ändra den men tyckte att man skulle återremittera den till miljöutskottet. Även om Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet yrkade på återremiss så hade vi inte majoritet så beslut blev att godkänna ändringen. Ett beslut som Vänsterpartiet reserverade sig mot.

På mötet var även vår motion om offentligt drivna vårdboenden uppe och det beslutades att den skickas till kommunstyrelsen för beredning för att komma upp på ett kommunfullmäktige längre fram.

Sista ärendet på mötet var att ett tilläggsavtal angående Norra hage där vi från Vänsterpartiet Höganäs varit kritiska mot att det ens blev av så jag valde att avstå från att delta i beslutet.