Massmedia

“Frivilligt med delade turer – betalt hela dagen i Höganäs”

Inom äldreomsorgen råder ofta tuffa arbetsvillkor och många anställda jobbar delade turer, med ett långt obetalt hål mitt på dagen. Det systemet måste bort.

Nu vill Vänsterpartiet införa en modell där det ska vara frivilligt att arbeta delade turer och den som väljer det ska få betalt under uppehållstiden.

Under de närmaste åren finns ett stort rekryteringsbehov, inte minst inom äldreomsorgen. Om kommunen ska klara av den framtida vården och omsorgen behövs en förändring av Höganäs kommun som arbetsgivare.

Vänsterpartiet i Höganäs vet att de delade turerna knappast har minskat för personalen inom vår kommun. Vi strävar mer efter en sammanhållen arbetstid men vi vet också att kommunens ekonomiska utveckling kan göra att arbetet med att få bort de delade turerna stannar av eller i värsta fall går åt helt fel håll.

Vi ser vår modell med frivilliga turer med betalt hela arbetsdagen som en början för att i längden avskaffa dem helt och på bättre sätt visa tillit till personalens kunnande och engagemang och då även genom att se över schema och tillföra de resurser som behövs för att få en bra arbetsmiljö.

Vi är beredda att skjuta till medel i statsbudgeten för att bidra till att detta införs i kommunerna och vi i Vänsterpartiet Höganäs är redo att tillföra de resurserna i den kommunala budgeten för att vi ser det som en möjlighet att bli en bättre arbetsgivare genom att erbjuda bättre anställningsvillkor i välfärden. Just därför har vi lämnat in en motion till kommunfullmäktige om de delade turerna. För det går att förbättra välfärdens arbetsvillkor om den politiska viljan finns.

Inger Nilsson, ordförande Vänsterpartiet Höganäs

Publicerad i Helsingborgs Dagblad 2020-03-19.