En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2020-02-27

På detta kommunfullmäktige var vår motion om koldioxidbudget uppe och jag höll följande anförande:

Jag vill tacka för det utförliga och i stora lag det positiva svaret på vår motion om koldioxidbudget. Jag kan absolut förstå att det är svårt att bifalla de två första yrkanden enligt det svar angående projekten som vi tar upp i vår motion. Dels för att ansvaret har ändrats och Vinnovaprojektet avslutades sommaren 2019.

I sammanfattningen tas upp att Kommunledningskontoret kommer inom arbetet med att se över kommunens miljöprogram att ta fram en koldioxidbudget som underlag för detta arbete.

Svaret vi får är i genomgående positiva med att arbeta med koldioxidbudget även om det inte blir exakt på det sättet som vår motion rekommenderar. Därför kan jag anse att det är fel att avslå motionen. När en läser svaret så får i alla fall jag uppfattningen som att kommunen vill jobba i samma anda som jag och skulle då kunna se att det mer lutar åt att den anses besvarad med den redovisning som ges och inte avslås.

Jag tror dock att när vår kommun börjar arbeta med koldioxidbudget så kan detta vara en inbjudan till även näringsliv och andra viktiga aktörer också blir delaktiga. En ska ju påbörja arbetet för att ge möjligheter och då bjuda in dem i processen utan att direkt säga idag att de ej kommer vara med. Som en kan få uppfattningen om när en läser sammanfattningen. En kan ändå bjuda in och då ha en dialog oavsett viss reglering som kan skilja sig.

Det vi vill ska komma fram är att det inte bara ska handla om kommunens egen verksamhet. Näringsliv, civilsamhället och privata måste efterhand dras in. Omställningen till ett hållbart samhälle – där koldioxidbudget är ett viktigt verktyg – omfattar hela samhället.

I Västra Götalandsregionen har styret bestående av Alliansen och Miljöpartiet redan fattat beslut om att införa en koldioxidbudget i april 2019, något Vänsterpartiet motionerat om. Där ser styret stora fördelar med att ha tydliga mål att uppnå.

Borås, Skellefteå, Östersund, Borlänge, Gävle och Helsingborg är några av de kommuner som arbetar med koldioxidbudget. Metoden växte fort under 2019 och är enligt Aktuell Hållbarhet det enda vetenskapliga hjälpmedlet för att räkna ut hur mycket utsläppen behöver minska för att kunna uppnå Parisavtalets mål.

Som sagt de lokala koldioxidbudgeterna talar om hur mycket utsläppen måste minska inom det valda geografiska området. En koldioxidbudget ska också vara just en budget och följas som en sådan. Den ska leda till att vi bestämmer vad som är mest prioriterat att göra vartefter vi beräknar vad det kostar.

Den samlade expertisen är enig – klimatfrågan är vår tids ödesfråga. Klimatutsläppen behöver minskas drastiskt för att bryta trenden av ökande global uppvärmning. För att göra det behövs praktiska, vetenskapligt belagda metoder och där som sagt koldioxidbudget ger en viljan att ta ett helhetsgrepp om koldioxidutsläppen för klimatet kan nämligen, som bekant, inte vänta.

Vänsterpartiet yrkar på bifall på motionen men om bifallet faller så yrkar Vänsterpartiet på bifall till motionens tredje yrkande samt yrkar att de övriga två yrkanden i motionen anses vara besvarad.

(Vårt tredje yrkande var att Höganäs kommun upprättar en lokal koldioxidbudget och även bjuder in näringsliv och andra viktiga aktörer att bli delaktiga i processen.)

Tyvärr blev det ingen vidare debatt då endast jag och Johan Ingvarson (Miljöpartiet) som var uppe, speciellt anmärkningsvärt var att ingen från majoriteten var uppe och förklarade sitt förslag på avslag.

Det blev avslag men voteringen visade att Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna röstade för bifall. Och en ska alltså också komma ihåg att i sammanfattningen tas upp att Kommunledningskontoret kommer inom arbetet med att se över kommunens miljöprogram att ta fram en koldioxidbudget som underlag för detta arbete!

Jag lämnade in en skriftlig reservation på att kommunfullmäktige avslog våra yrkanden.

Under kommunfullmäktige var jag uppe i talarstolen för att yrka bifall på Miljöpartiets motion angående färdplan för att nå Parisavtalets mål. Dock blev det även där avslag på motionen, ett beslut som jag reserverade mig emot.

Jag var även uppe på ärendet om revisionsrapport om en granskning av kommunstyrelsens och nämndernas verkställande av kommunfullmäktiges beslut och där jag påpekade om vikten av återrapportering och även då skriftlig återrapportering.