En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2019-10-31

Kommunfullmäktige hade en dagordning med cirka 30 ärenden och jag la min största fokus på speciellt fyra ärenden.

Det första ärendet var antagande av översiktsplan 2035 för Höganäs Kommun och där jag gjorde följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Så det tog några år men nu har vi här idag ett förslag till översiktsplan och det är ett rätt stort och utförligt arbete som vi nu ska anta.

I översiktsplanen står det om bostadsformer där den bostadsstruktur vi har i kommunen (övervägande del av småhus) inte helt överensstämmer med de behov och den efterfrågan som finns. Det finns ett rätt stort behov och efterfrågan av hyresrätter speciellt inne i Höganäs stad och kön till det kommunala bostadsbolaget Höganäshems bostäder växer kraftigt. Vi vill såklart att det ska vara miljövänliga hyresrätter till rimliga priser.

Sjävklart är en blandning av olika boendeformer, hustyper och upplåtelseformer bra men en ska också se vilka och vilket behov och efterfrågan det finns där vi tror att det finns ett stort behov av tillräckligt stor andel allmännyttiga hyresrätter dels inriktningen på att unga människor ska kunna flytta hemifrån när de vill och där bostadskostnaderna passar vanliga plånböcker. Angående att det tas upp bostadssegregation där det är viktigt att skapa en fungerande helhet som binder samman olika delar av staden, kommunen och landsbygden. Det är oerhört viktigt att inte vår ort delas upp i fattiga och rika områden.

Alltid viktigt att ha klimatförändringar och då speciellt de stigande havsnivåerna i tanke när en planerar vid översiktsplan och det fortsatta arbete med det som tas upp i planen.

På ett sätt kan jag förstå att en ska hushålla med mark och i första hand förtäta men är oerhört viktigt att när en gör valet hur en ska hushålla med marken och förtäta att vara tydliga var och varför kommunen väljer de detaljplaner som görs och hålla sig till den och inte vara otydliga.

Ser att hamnområdet är uppe igen och visst är det ett unikt läge och är ett utredningsområde men jag ser en risk med att det som läggs fram i översiktsplanen blir i längden en privatisering av delar av hamnen där jag hellre vill att hamnområdet bevaras och utvecklas som ett område för alla i Höganäs och som ett område för reaktion, gemenskap och båtliv. Visst tas upp att stärka området med reaktion och fritid men samtidigt vill se fler bostäder. Tror vi skiljer oss där men vi behöver inte hålla med hela översiktsplanen för att godkänna den som förslag.

Bra att det finns flera förslag på att förbättra kommunikationer för ett mer hållbart resande och minskat bilanvändning vid korta resor. Där är satsningar på gång- och cykelvägar viktigt.

När en går igenom översiktsplanen och kommer fram till sidan 64 så kommer det att det framtida bostadsbyggandet är en beredskap på cirka 3000 nya bostäder till år 2035, dock inte specifikt vilken sorts bostäder just där, det tror jag kommer bli mer aktuellt i det forsatta arbete med ÖP 2035.

Tycker både styckena Grönstruktur och Naturvärden och Landsbygden är i överlag bra och tar upp flera saker som är bra att ha med i det fortsatt arbetet till exempel de riktlinjer för bevarande och utveckling och vilka grönområdens och grönstråk i kommunen som bör utvecklas som tas upp i översiktsplanen.

Såklart det är viktigt att både skola och äldreomsorg också är med i översiktsplanen. För planerar man för fler bostäder så ska man också tänka på att de som flyttar in har eller kommer ha behov av skola och äldreomsorg.

Vi är redan bra på kultur och fritid i vår kommun men tycker absolut att det också är med för att skapa för ännu mer tillgängligt och rikt kulturutbud och idrottsliv för alla.

Bra att gå igenom och arbeta med kulturmiljöer och såklart offentliga rum, möten och trygghet. Tycker absolut det är viktigt att vid all planering tänka utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv. Även oerhört viktigt att arbete med tillgänglighet så vi inkluderar och inte exkluderar. Vidare bra med att kommunen arbetet med klimatanpassning men även att minimera de risker klimatförändringar medför och motverka dessa.

Vidare viktiga delar är såklart Trafik, Teknisk försörjning, Hälsa och säkerhet, riksintressen.

En kan ju tror att jag tycker allt bra med vill ändå påpeka några små saker och det tar jag utifrån en del av de synpunkter som kommit in under arbetet med att ta fram en översiktsplan. Och nej jag kommer inte gå igenom allt men vill ända ta upp synpunkterna från Länsstyrelsen om att det saknas koppling till kommunens riktlinjer för bostadsförsörjning och om att föreslagen förtätning är ojämnt fördelad mellan orterna.Är såklart viktigt att till exempel Vikens, Strandbadens, Nyhamnsläges, Höganäs Nedre, Lerhamns, Svanshalls byaföreningar har lämnat in synpunkter. Viktigt att de kommentarer och synpunkter som är med tas med i beaktande i vidare arbete med översiktsplanen och detaljplaner och liknade.

Därmed bifall till kommunstyrelsen förslag till beslut att anta förslag till ny översiktsplan för Höganäs Kommun som även blev kommunfullmäktiges beslut.

Vidare till nästa punkt på dagordningen som var godkännande av delårsrapport 2019 för Höganäs Kommun där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Delårsrapporten är viktig att ta fram så att det finns möjlighet för både oss politiker och såklart allmänheten att se och läsa om prognos för årets resultat. Prognosen för helårsbokslutet visar på ett överskott om 24,1 miljoner.

resurser så att de inte skulle behöva gå back.

Här i salen tror jag absolut att vi skiljer oss i hur vi tolkar den text som står i handlingarna. Åtminstone jag får en känsla av att det redan är så slimmat på en del verksamheter så att det återigen behövs mer resurser för att få en budget i balans inte att en ska behöva prioritera bort
eller göra besparingar som får negativa konsekvenser när året är slut eller att det finns saker som inte hinns med.

Alltså att både socialnämnden och utbildningsnämndens budgetramar är så slimmade och underfinansierade så att det därför vid större avvikelser blir mer påtagligt och svårare att få en budget i balans, alltså blir underskott.

Men det är klart detta är ju inte en budgetdebatt. Och jag vet att till exempel socialnämnden tagit beslut om en åtgärdsplan som om jag hade varit ordinarie ledamot i nämnden har yrkat på avslag. En åtgärdsplan som kommer innefatta besparingar istället för att tillsätta mer behövliga resurser som vi i Vänsterpartiet la fram när vi antog budget för 2020.

Självklart tas det upp i delårsrapporten och under de olika verksamheterna upp bra saker som gjorts under året och jag vet att ute i verksamheterna i vår kommun görs det ett fantastiskt arbete för våra barn, ungdomar och äldre och våra medborgare och det gäller alla som arbetar inom våra olika förvaltningar, allt ifrån räddningstjänst till kultur och fritid.

Men samtidigt ska det fortsättas med effektiviseringar och som tas upp att det behöver intensifieras för att motverka en försämring av ekonomi och verksamhet, alltså då undrar jag ju hur effektiv en människa kan och ska bli? Jag tror att det i längden mer bidrar till att personalen tvingas öka tempot i arbetet med uppenbar risk att den arbetsrelaterade ohälsan ökar.

Jag vet ju vad jag hade velat se för satsningar istället men idag ingen budgetdebatt så finns säkert fler saker att nämna, men jag stannar där och yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag.

Under debatten hade Socialdemokraterna lagt ett tilläggsanslag om att bevilja socialnämnden 10 miljoner kronor vilket finansieras från hyresfonden för nya Nyhamnsgården med 7 miljoner samt 3 miljoner kronor från kommunfullmäktiges konto för oförutsedda utgifter som jag också yrkade bifall på.

Efter votering som röstade på avslag vann valde jag att reservera mig mot beslutet.  Kommunfullmäktige valde sen att godkänna delårsrapporten.

Tredje ärendet jag var uppe i talarstolen var även det ärende som blev mest debatterat och det var ärende 12 om en översyn av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Höganäs Kommun och där jag gjorde följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Många vill städa undan de fattiga för att slippa dem. Vi i Vänsterpartiet vill bekämpa fattigdomen och under tiden hitta värdiga lösningar. Vi tror att mänskligheten och solidariteten vinner i längden.

Jag anser att det fruktansvärt inhumant med bestämmelser som förbjuder eller allvarligt byråkratiserar möjligheterna för människor i nöd att be medmänniskor om hjälp. Att förbjuda tiggeri som symptom på fattigdom är lika stolligt som att utförsäkra sjuka och tro att de ska bli friska.

I Sverige har vi det generellt bättre än i de flesta länder i världen. All insamlingsverksamhet bygger på att det finns frivilliga givare – ingen är tvungen att ge. Men inte behöver vi nya regler för att förneka behövande rätten att be om en gåva för att något linda nöden.

Självklart vill vi i Vänsterpartiet inte se ett samhälle där människor tvingas tigga för att klara sig för dagen. Vi har och kommer alltid arbeta för ett välfärdssamhälle där människor får stöd och hjälp och inte hamnar mellan stolarna.

Det är sociala reformer och insatser för att stötta människor som leder till vägen ut ur fattigdom, både här i Sverige och runtom i Europa. Fattigdom bekämpas med en rättvis fördelningspolitik och minskade samhällsklyftor, inte med förbud.

Att vara emot tiggeriförbud är inte detsamma som att vara för tiggeri. Vi i Vänsterpartiet är emot att människor ska behöva tigga för sin överlevnad. Men ett tiggeriförbud löser inte problemet, utan det flyttar bara problemet någon annanstans.

Det går nämligen inte att förbjuda fattigdom. Ett tiggeriförbud eller ett krav på tillstånd som tydligt syftar till det samma, är att sparka på människor som redan ligger ner.

Och majoritetens förslag om att införa tillstånd för tiggeri innebär att man kriminaliserar fattigdom och det är absurt att uppmana människor att söka tillstånd för att be om pengar.

Förbud mot tiggeri eller tillståndskrav innebär i realiteten ett förbud mot vissa individer eller grupper att vistas i en kommun och ger legitimitet för att avhumanisera ekonomiskt och socialt utsatta grupper och människor.

Fattigdom och diskriminering kan endast bekämpas med rättvisa och jämlikhet – inte med förbud och hat.

För som sagt jag lägger några spänn i hens mugg och säger hej. Det räddar inte världen men det räddar kanske mig. Några få spänn och ett anständigt hej. För att påminna mig att aldrig bli som dig och jag yrkar på att exkludera stycket om passiv insamling i de allmänna ordningsföreskrifterna under paragraf 20.

Efter debatten blev det votering på ett förslag till återremiss från Socialdemokraterna där efter Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna röstade för och blev en majoritet för återremiss som då även blev beslutet. Så vi lär återkomma till det ärendet vid ett annat kommunfullmäktige längre fram.

Det sista ärendet på dagordningen som jag höll anförande om var om årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet 2018 och mitt anförande var:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Att arbeta systematiskt med arbetsmiljön ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten i en organisation. Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden.

Arbetsmiljön – det är allt på jobbet som påverkar kropp och själ. Den fysiska arbetsmiljön är kanske det första en tänker på. Men det handlar minst lika mycket om hur arbetet organiseras.

En god arbetsmiljö förutsätter att de anställda har inflytande och får information om arbetsgivarens planer.

Alla ska ha rätt att komma hem efter jobbet och ha ork kvar i både kropp och själ. Ingen ska riskera att skadas eller rentav dödas på sitt jobb. En bra arbetsmiljö är bokstavligt talat livsviktig. Friska arbetsplatser åstadkommer också bättre resultat. Hela samhället vinner på ett arbetsliv där människor ges utrymme att må bra.

Som sagt det är viktigt att arbeta med arbetsmiljö speciellt det systematiska arbetsmiljöarbetet.

I det systematiska arbetsmiljöarbetet är det viktigt med de olika samverkansgrupperna där i handlingar nämns om den centrala samverkansgruppen, den förvaltningsövergripande samverkansgruppen och den lokala samverkansgruppen.

Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger ju på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet.

I handlingarna läser vi att det har konstaterats att rutiner finns som i stort täcker de områden av det systematiska arbetsmiljöarbetet som behövs och låter bra med det förslag som finns i handlingarna så bifall till lägga uppföljningen till handlingarna.