Massmedia

Vänstern säger nej till bolagisering av förskolan i Höganäs

Varje dag så arbetar vår fantastiska personal inom förskolan med att vara grundbulten i vår gemensamma välfärd. Personalen behöver ha en bra arbetsmiljö och trivas på sitt arbete så de håller sig friska och stannar kvar på sitt jobb.

Genom att fokusera på det och på den verksamhet som finns kan det bara bli bättre , inte genom en utredning om bolagisering.

Det går inte att skära ner mer än vad som redan gjorts och behoven är större än vad budgetförslaget ger. Det borde istället vara så att utbildningsförvaltningen fått de resurser som behövs för att bemöta de behov som finns.

Istället kommer nu en utredning om en bolagisering av förskolan där kommunen nu igen skulle kunna skatteplanera för att få momspengar.

Att säga att en bolagisering av socialförvaltningens verksamheten är lugnt när det inte gjorts någon utförlig utvärdering är naivt. Den politiska ledningen borde istället lyssna på Kommunal som tar upp att Höganäs Omsorg inte har något samverkansavtal , sjukskrivningarna har ökat och många som slutar och borde då vara försiktiga med att bolagisera ytterligare.

Vår viktigaste invändning mot bolagisering att en kommun inte ska ägna sig åt avancerad skatteplanering. Det strider mot andan i reglerna kring momsersättning. Den svenska modellen bygger dessutom på att alla solidariskt betalar skatt och avgifter.

Skattemoralen utmanas när rika privatpersoner flyr skatt , eller som nu i Höganäs , när en rik kommun tillskansar sig förmåner på det allmännas bekostnad, som det skulle bli om utredningen påvisar ett okej.

Så hellre mer resurser till förskolan än en utredning av bolagisering.

Inger Nilsson, ordförande Vänsterpartiet Höganäs

Publicerad i Helsingborgs Dagblad 2019-06-14.