Emma Wennerholms inledningsanförande i paneldebatt i Radio Höganäs

emmatestbildJag heter Emma Wennerholm och är Vänsterpartiets förstanamn på listan till kommunfullmäktige.  Jag är 36 år, arbetar som barnskötare och är aktiv i Amnesty och medlem i Kommunal. Överallt där jag engagerar mig så arbetat jag tillsammans med andra för ett bättre, jämlikt och rättvist samhälle.

Det finns många skäl till att rösta på Vänsterpartiet med den viktigaste frågan för oss just nu är att ta bort de privata vinsterna ur välfärden. En röst på Vänsterpartiet bidrar till att att varje skattekrona i framtiden går dit den är avsedd – till vård, skola och omsorg. Vi vet att många håller med oss men Vänsterpartiet är det enda parti som klart och tydligt säger nej till privata vinster i vård, skola och omsorg.

Med Vänsterpartiets politik får vi en välfärd av hög kvalitet som vi kan lita på. Valet 2014 är ett val om värderingar och vilken framtid vi vill ha. Ett samhälle ska byggas med solidaritet och omtanke. då fungerar det också bäst – för alla ! vår välfärd är inte till salu.

En vinstfri välfärd betyder för Höganäs kommun att vi inte kommer tillåta att någon äldreomsorg bedrivs av utförare som tar ut vinst ur verksamheten. varje skattekrona ska användas för att ge god omsorg om de äldre . Vi vill avskaffa utmaningsrätten och all äldreomsorg ska drivas utan kommersiella intressen.

Vi vill ta bort de privata vinsterna ut välfärden för att det krävs om vi ska få en gemensam välfärd av hög kvalitet och goda arbetsvillkor. Som medlem i Kommunal ser jag att arbetsvillkoren behöver förbättras. Med vänsterpartiets politik har alla kommunens anställda rätt till heltid med deltid som en möjlighet , de delade turerna ska bort och fasta jobb ska vara normen, visstids- och timanställningar ska vara undantag.

En rödgrön regering med ett starkt vänsterparti skulle också innebära bättre villkor för kommunerna.

Paneldebatt i Radio Höganäs 2014-08-23.