Pressmeddelande: Vänsterpartiet vill ha vita jobb

Vänsterpartiet vill att Höganäs kommun skärper sina upphandlingsregler. Genom att använda den så kallade Vita jobb-modellen vill Vänsterpartiet skapa ett sundare arbetsliv och bekämpa svarta jobb och brottslighet.

– Vänsterpartiet vill att Höganäs kommun i sina upphandlingar gynnar företag som erbjuder bra arbetsvillkor, följer lagar och betalar skatt. Därför föreslår vi att Höganäs kommun inför Vita jobb-modellen vid upphandlingar, säger Inger Nilsson, Vänsterpartiets representant i Höganäs kommunfullmäktige.

Vita Jobb-modellen bygger på samverkan mellan kommunen och fackliga organisationer, där kommunen ställer upp krav på leverantörerna, medan facken bidrar till att kontrollera att villkoren verkligen respekteras. Modellen har nyligen införts i Malmö där Vänsterpartiet styr tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

– Vita jobb-modellen är ett konkret sätt att verka för bättre villkor på svensk arbetsmarknad och bekämpa ekonomisk och annan brottslighet. Höganäs kommun kan bidra till detta genom att införa Vita jobb-modellen vid upphandlingar, säger Inger Nilsson.

Läs motionen.

Engagera dig

Tillsammans gör vi Sverige jämlikt och rättvist, bli medlem i Vänsterpartiet!

Följ Vänsterpartiet på Facebook, Instagram och Twitter. Gilla och dela våra inlägg!

Vill du veta vad Vänsterpartiet gör? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Hjälp oss sprida vår politik, ge en gåva till Vänsterpartiet!