Massmedia

Pressmeddelande: Vänsterpartiet vill ha vita jobb

Vänsterpartiet vill att Höganäs kommun skärper sina upphandlingsregler. Genom att använda den så kallade Vita jobb-modellen vill Vänsterpartiet skapa ett sundare arbetsliv och bekämpa svarta jobb och brottslighet.

– Vänsterpartiet vill att Höganäs kommun i sina upphandlingar gynnar företag som erbjuder bra arbetsvillkor, följer lagar och betalar skatt. Därför föreslår vi att Höganäs kommun inför Vita jobb-modellen vid upphandlingar, säger Inger Nilsson, Vänsterpartiets representant i Höganäs kommunfullmäktige.

Vita Jobb-modellen bygger på samverkan mellan kommunen och fackliga organisationer, där kommunen ställer upp krav på leverantörerna, medan facken bidrar till att kontrollera att villkoren verkligen respekteras. Modellen har nyligen införts i Malmö där Vänsterpartiet styr tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

– Vita jobb-modellen är ett konkret sätt att verka för bättre villkor på svensk arbetsmarknad och bekämpa ekonomisk och annan brottslighet. Höganäs kommun kan bidra till detta genom att införa Vita jobb-modellen vid upphandlingar, säger Inger Nilsson.

Läs motionen.