Behåll Kullagymnasiet i kommunal regi

Vänsterpartiet Höganäs vill ha kvar Kullagymnasiet i kommunal regi. Vi vill inte att utbildningsföretaget Lernia tar över och vi hoppas att utbildningsnämnden avslår Lernias utmaning.

Kullagymnasiet är en bra skola med engagerade lärare. Kullagymnasiet ska värnas och utvecklas, inte privatiseras. Men vilken åsikt man än har i privatiseringsfrågan hoppas Vänsterpartiet Höganäs att detta viktiga beslut inte fattas över huvudet på kommuninvånarna.

Vi vill att alla berörda både informeras och ges tillfälle att ge uttryck för sina åsikter och att nämnden tar hänsyn till dessa åsikter. Elevkårerna på de olika skolorna kan engagera skolornas elever i frågan. Vi vill att det i samband med varje utmaning anordnas offentliga möten där allmänheten informeras och får uttrycka sina åsikter. Även politiska partier och fackföreningar ska få delta i dessa offentliga möten.

Det är hög tid att högeralliansens företrädare inför kommuninvånarna förklarar varför de vill privatisera 50 procent av kommunens verksamhet.

Vänsterpartiets ståndpunkt i frågan är tydlig. Vi vill inte se några privatiseringar av vår gemensamma välfärd. Vi vill avskaffa utmaningsrätten. Vi hoppas att vi ska få ha vårt gymnasium kvar och att Lernias utmaning inte grumlar den glädje elever och lärare nu ska känna inför skolavslutningen.

Inger Nilsson
Emma Wennerholm
Vänsterpartiet Höganäs

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad 2011-06-05.