Bäst när många röster får göra sig hörda i debatten

Signaturen Bo J svarade i Helsingborgs Dagblad 2010-11-25 (“Vilse i verkligheten”) på vår insändare “Centralisering av makten”. Här vårt svar till Bo J:

Signaturen Bo J har reagerat på vår insändare ”Centralisering av makten”, den 21 november. Det uppskattar vi, särskilt eftersom alliansens ledande politiker själva sällan bryr sig om att svara på insändare från oppositionen. Deras strategi är uppenbarligen att undvika all form av offentlig politisk debatt.

Vi har aldrig hävdat att alliansen bryter mot kommunallagen när de anställer en politisk sekreterare. Men det juridiskt tillåtna är inte alltid det moraliskt eller politiskt lämpliga. Vi anser att det är fel att med skattemedel avlöna en moderat politisk sekreterare för att ”avlasta och biträda” vårt moderata kommunalråd och den borgerliga alliansen. Jämfört med många andra kommunanställda får också den politiske sekreteraren en relativt hög lön.

Vi hoppas och tror att det finns även borgerliga väljare och kanske till och med några borgerliga politiker som är kritiska till den centralisering av makten vi nu ser i Höganäs kommun. Vi menar att den i längden bästa politiken bedrivs om många röster får göra sig hörda. Moderaterna i Höganäs har med all tydlighet visat att de är mer intresserade av monolog än dialog (indragna namnlistor på bibliotek, ilskna utfall mot Höganäs nedre byaförening, minskat antal fritidspolitiker osv).

Anställningen av den politiske sekreteraren ingår i detta mönster. När alliansen nu på detta vis ger sig själva stor makt hävdar vi att oppositionsrådsposten måste bli på 100 procent istället för på 50 procent eftersom det är uppenbart att tempot i det politiska arbetet ska öka. Vår ståndpunkt baseras på övertygelsen att politiken och demokratin i Höganäs mår bra av att oppositionen ges goda förutsättningar att bedriva oppositionspolitik. Alliansen visade under fullmäktigemötet den 25 november att de inte håller med om detta genom att rösta ner förslaget om att utöka oppositionsrådsposten.

Inger Nilsson
politisk gruppledare Vänsterpartiet Höganäs

Emma Wennerholm
ordförande Vänsterpartiet Höganäs

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad 2010-11-30.