Rapport från Kommunfullmäktige 2024-09-26

Rapport från Kommunfullmäktige 26 september 2024

Då var det dags att ta beslut om budget 2025 och plan 2026–2027 och detta var det största ärendet på dagordningen och mötet började redan klockan 13.00.

Alla partier fick möjlighet att hålla varsitt lite längre inledningsanförande innan debatten

Till mötet lämnade vi i Vänsterpartiet Höganäs in förslag på en 50 öres skattehöjning samt sänkning av arvoden för kommunpolitiker.

Det gör vi för att vi vill finansiera barnomsorg på obekväm arbetstid, avgiftsfria barnkulturarrangemang, toleransresor med kommunal finansiering, socialpedagog med placering Kullagymnasiet, matdistributionen inom hemtjänst tillbaka i egen regi, fria arbetsskor inom förskola, fritidshem och omsorg, en årlig satsning på naturskola och 30 timmars arbetsvecka på några arbetsplatser i kommunen för att nämna några av våra budgetförslag.

Jag använde mig av Powerpointpresentation och gjorde följande inledningsanförande:

Ordförande, ledamöter, åhörare, tittare och lyssnare

Jag är oerhört stolt över och trivs verkligen över att jag bor i Höganäs och sen jag flyttade hit från de småländska skogarna 1998 som också är bra så har jag aldrig ångrat mitt val.

När en ska prata budget och även debattera där siffror är en stor del i det och även förslag och underlag så ska vi som politiker alltid ha i tankarna och ta upp vikten av att nämna de som påverkas av våra beslut, det är medborgarna och personalen inom vår kommun.

De, precis som vi, behöver inte alltid hålla med varandra men en ska inte glömma att det är viktigt att kunna stå för besluten och kunna förstå att det verkligen kan finnas någon annan som tycker något annorlunda, oavsett annan politiker eller medborgare, och du behöver stå för vad du tar för beslut.

Vi vet ju att personalen gör ett fantastiskt arbete för våra barn, ungdomar och äldre och det gäller alla som arbetar inom våra olika förvaltningar, allt ifrån bland annat räddningstjänst, fritidshem, hemtjänst till kultur och fritid för att nämna några.

Vill betona vikten av att de verkligen ska ha den bästa arbetsmiljön, bra arbetsvillkor, bra scheman och dialogen för om en har det bra så stannar du kvar. Det är viktigt att bli lyssnad på men finns det brister så gäller det att arbeta för det bättre och då är man verkligen en arbetsgivare i framkant.

Då kan en kanske fundera på att det tas upp att en ska stärka organisationens förmåga till ständiga förändringar och att det ska prioriteras, att det ska finnas nya lösningar, arbetssätt och vara kostnadseffektiva men mindre av betoningen av en bra arbetsmiljö och vikten av att lyssna på personalens kunskap och kompetens.

För det är lika viktigt att lyssna och prata med personal eller medborgare, inte bara om dem och det gäller även oavsett ålder.

För det är som jag brukar säga och att vi faktiskt inte får glömma bort att det är människor det handlar om och inte maskiner!

Grunden för våra budgetförslag och tilläggsyrkande är gemensam välfärd med god kvalitet och med goda arbetsvillkor.

Vänsterpartiet är ett parti som arbetar för rättvisa och jämlikhet och vi vill utveckla och förbättra vår gemensamma välfärd i Höganäs, i Skåne och hela vårt land.

För nu är vi här igen och ska såklart debattera och beslut om den kommunala budgeten för Höganäs Kommun och skulle en bara titta på förslaget till budget 2025 och plan för 2026–2027 så är det en budget som inte gör några uttalande besparingar eller nedskärningar och är en budget som kan uppfattas som stor men ändå ska vara återhållsam.

Det talas om återhållsamhet, inflation, pensionsavgångar och något kort om statsbidrag som återigen minskar konstant fast behoven är högre.

Jag vet att detta handlar om den kommunala budget men vår kommun är en del av Sverige och jag vill faktiskt ändå att man noterar att det från regeringens och dess stödparti sida hellre ser skattesänkningar än stadsbidrag som täcker det behov som finns för att inte skapa nedskärningar.

Även om en budget inte innehåller direkta nedskärningar så får vi iallafall till oss det finns saker som går under radarn även här, som till exempel att vikariat inte tillsätts, vikariestopp, oerhört tajt budget, tänker mer kortsiktigt än långsiktigt och risken att det tas snabba beslut som skapar oro.

För det må vara att denna budget klarar sig och är stor men vi anser att en faktiskt ska ha med sig även här i Höganäs vad som kommer i budgeten från regeringen och dess stödparti där vi ser med rätt stor oro att de inte är beredda att utöka resurserna till välfärden utan det läggs på ännu mera skattesänkningar, bland annat 4,5 miljarder till toppskicket av de rika , ett skamlöst hån mot medborgarna.

Tänk 28,7 miljarder till skattesänkningar och 7,5 miljarder till välfärden, det är inte budget eller prioriteringar från Vänsterpartiet som det kommer!

Jag kanske inte nämner allt vi vill i mitt anförande men vill ändå nämna och att ni har med er att vi verkligen komma ihåg att det akuta klimatkrisen, hotet mot den biologiska mångfalden och andra allvarliga miljöproblem finns här nu och vi behöver göra saker nu för att förändra till det bättre och inte sen.

Nu åter till dagens budget och när ni ser och läser om våra yrkanden så fokuserar vi på lite extra delar i våra verksamheter då vi gärna sett dessa satsningar.

Och när en lägger förslag ska en också påvisa på vad det kan tänkas kosta och även på vilken finansiering men det är klart en gör ett val och det skulle faktiskt kunna göras för mindre men dessa är viktiga för oss att visa för er och medborgarna i Höganäs Kommun.

Vad vi vill komma till, jo när budget tas och får en majoritet (även om en kan rösta emot) för att antas så arbetas det utifrån den sen men har de verkligen fått de rätta förutsättningarna, är den rätt finansierad från början?

Vänsterpartiet vill härmed med våra budgetförslag påvisa att vi vill se mer för verksamheterna för visst satsa på investeringarna och det yttre men en ska också tänka på det inre är lika viktigt om än mer viktigt för en kommun.

Våra budgetförslag visar vad vi kunde ha gjort för satsningar som vi inte ser med majoritetens förslag till budget, även om det förslaget inte är en besparingsbudget

För Vänsterpartiet är det centralt att ett politiskt uppdrag är ett hedersuppdrag från väljare och medlemmar och att arvoden ska finnas för att ge de praktiska förutsättningarna som behövs för att utföra sitt uppdrag, inte för att berika sig på.

Vi vet att arvoden har höjts och vi anser att det behövs ökade resurser till vård, skola och omsorg – inte till politikerna.

Våra budgetförslag som vi visar idag skulle bland annat ge ett första steg till barnomsorg på obekväm arbetstid, naturskola, fria arbetsskor, avgiftsfria barnkulturarrangemang, läxhjälp i skolan, toleransresor, ökade resurser till de två större nämnderna, utbildningsnämnden och socialnämnden och jo 30h arbetsvecka också.

Och det vill vi finansiera med en 50 öres skattehöjning och sänkning av politikerarvoden just för att påvisa det vi beskrivit tidigare.

Jag yrkade bifall till kommunstyrelsens förlag till budget och bifall till våra egna budgetförslag/tilläggsyrkande.

Under debatten gick jag upp i talarstolen angående barnomsorg på obekväm arbetstid, arbetsvillkor och arbetsmiljö, hur en bedriver oppositionspolitik och lägger förslag som skiljer sig från majoriteten, kollektivtrafiken, statsbidrag och toleransresor.

Vill också nämna att det kom tillägg till majoritetens budget om en fond som ska möjliggöra ytterligare toleranshöjande åtgärder inrättas och att beloppet i denna för 2025 uppgås till 500 000 kronor. Fonden ska hanteras av integrationsrådet, ett beslut som är mycket bra och en bit på väg.

Efter avslutad debatt var det dags för beslut. Under beslutsgången där förutom våra egna yrkade vi bland annat bifall på förslag från Socialdemokraterna om att höja habiliteringsersättningen, nattis, förbättra skolskjutsverksamheten och höja räddningstjänstens ram.

Vi yrkade även på bifall på bland annat förslag från Liberalerna om nattis minskade barngrupper, satsningen på naturorienterande ämnen, samt matematik och förstärkning av förebyggande teamet, arbetet med psykisk ohälsa och förstärkning av öppettider på fritidsgårdarna.

Vi själva yrkade på extra votering på socialpedagog på kullagymnasiet, matdistributionen, fria arbetsskor och 30h arbetsvecka.

Tyvärr blev samtliga avslagna, beslut som vi reserverade oss emot och där vi i Vänsterpartiet lämnade in en skriftlig reservation mot besluten att avslå våra budgetförslag och tilläggsyrkanden.

Till Kommunfullmäktige lämnade vi också in en motion om fria arbetsskor för personal inom förskola och fritidshem.

Emma Wennerholm gruppledare Vänsterpartiet Höganäs

Vänsterpartiet Höganäs Budgetförslag Kommunfullmäktige 26 september 2024