Rapport från kommunfullmäktige 2024-05-23

Det första ärendet jag var uppe i var Personalredovisning för 2023.

Jag höll följande anförande :

Ordförande, ledamöter och åhörare

Som sagt jag uppskattar alltid att få läsa en genomgång av hur det såg ut förra året och det var ju 2023 och vi kan ju se att 92 % av de anställda har en tillsvidareanställning och det är mer trygga jobb vi ska ha. Det arbetas också med heltid som norm.

Personalredovisningen går både igenom Höganäs Kommun men också de olika kommunala bolagen, som tex, Höganäs Omsorg AB och Höganäshem.

Jag förstår att behoven av korttidsvikarier kan variera under året och såklart andra anställningsformer är bättre och tryggare får det inte heller vara att ordinarie personal får sämre arbetsmiljö när behoven kortsiktigt finns och det inte kan mötas med vikarier.

Som sagt jag tycker det är oerhört viktigt att ha med både arbetsmiljö och arbetsrätt och det tas upp i redovisningen.

Om vi är en god arbetsgivare som arbetar med och förbättrar arbetsmiljön kan det bli lättare för oss att rekrytera personal och även att behålla den personal vi har.

Organisatoriska, ekonomiska och individuella faktorer har betydelse för om personalen väljer att stanna kvar på sin arbetsplats eller faktiskt sluta.

Vikten av att titta på avslutningsorsaker, både att registrera dessa i personalsystemet vid avslut samt att bli bättre på att hålla avslutningssamtal, kan ge oss en bättre bild av faktisk personalomsättning.

För även om vi såklart vill att personal är kvar så bra att få reda på varför det ändras, oavsett anledning.

Det är viktigt att ha koll på sjukfrånvaron, det kommer alltid att finnas men det är viktigt, och det tror jag och hoppas att man har inom de olika förvaltningarna, om det beror på arbetsplatsen och dess arbetsmiljö och då görs åtgärder för att förbättra och förbyggande samtal.

Det är viktigt att ha med både analys och framåtblick och som politiker uppskattar jag att få underlag liknade detta och att det är återkommande varje år.

Jag yrkade bifall till att lägga informationen till handlingarna

Nästa ärende jag var uppe i var om årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter, åhörare och lyssnare

Att arbeta systematiskt med arbetsmiljön ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten i en organisation.

Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden.

Arbetsmiljön – det är allt på jobbet som påverkar kropp och själ. Den fysiska arbetsmiljön är kanske det första en tänker på. Men det handlar minst lika mycket om hur arbetet organiseras.

En god arbetsmiljö förutsätter att de anställda har inflytande och får information om arbetsgivarens planer.

Alla ska ha rätt att komma hem efter jobbet och ha ork kvar i både kropp och själ. Ingen ska riskera att skadas eller rentav dödas på sitt jobb.

En bra arbetsmiljö är bokstavligt talat livsviktig. Friska arbetsplatser åstadkommer också bättre resultat.

Hela samhället vinner på ett arbetsliv där människor ges utrymme att må bra.

Som sagt det är viktigt att arbeta med arbetsmiljö speciellt det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger ju på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö.

Arbetstagarnas representant är skyddsombudet.

Det är bra att det finns enkät som de olika förvaltningar svarar på och det är bra för det ska ju arbetas med under året och såklart även efter då det kommer fram förbättringsområden och nödvändiga åtgärder.

Det är viktigt med samverkan och som jag fått till mig så är det varierande hur det fungerar och vad som inte fungerar. Och då behöver man ju titta på det, både kortsiktigt och långsiktigt.

Det får inte bli ett papper i en pärm utan det ska vara ett levande dokument och att man arbetar med arbetsmiljön för om personalen och även  chefer ha en bra arbetsmiljö och trivs på sitt arbete så de håller sig friska och stannar kvar på sitt jobb.

En bra arbetsmiljö är bl.a rimlig arbetsbelastning, tillräcklig återhämtning mellan arbetspassen, god samtalston mellan kollegor, rätt arbetsuppgifter och utmaningar utan långvarig stress, möjlighet att planera arbete och ta ansvar, bra samarbete med kollegor, trygghet på jobbet och ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete.

Men som sagt man ska inte heller vara rädd för att ibland funkar det inte och då måste vi kunna vara självkritiska och kunna ta emot när det inte fungerar.

Jag yrkar bifall till att lägga uppföljningen till handlingarna