Rapport från Kommunfullmäktige 2024-02-29

Det första ärendet jag var uppe i var svar på vår interpellation om översvämningsskydd i detaljplan för Höganäs hamn.

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

En kan ju såklart undra varför man ställer denna fråga om det nu skulle vara så självklart att allt har debatterats redan och att allt skulle vara förankrat men frågan är ju ställd utifrån att vi inte håller med och därför undrade vi om fullmäktige vid antagande av detaljplanen för hamnhotellet innebär att man också godtagit att Kvickbadet och småbåtshamnen kan försvinna?

Jag får tacka för svaret även om jag vill börja med att tillägga att vårt “kan försvinna” är den tolkning vi gör när vi läser bilagan inte att det skulle stå så specifikt i underlaget av de som gjort det.

En ska tänka på att havet raserar bebyggelse utmed Skånes sydkust. Försäkringsbolag vägrar snart försäkra hotad bebyggelse och SMHI varnar för stigande havsnivåer. Den utredning som bifogas detaljplanen för ett hotell i Höganäs hamn visar att varningarna är befogade.

Dock detaljplanen redovisar ett framtida översvämningsskydd för bostäderna i hamnens närhet, en mur vars placering utmed Strandgatan emellertid innebär att Kvickbadet, bryggorna, småbåtshamnen och den befintliga bebyggelsen i hamnen efter en tid tillåts översvämmas.

Och det är såklart att Länsstyrelsen inte hade godkänt planen, om man inte i planhandlingarna redovisat att ett översvämningsskydd är möjligt att genomföra.

Dock kan vi se att problemet med planen är att man gjort en så begränsad plan att den är beroende av att åtgärder som är nödvändiga för att planen ska genomföras berör områden utanför planområdet.

Då anser vi och undrar såklart varför det översvämningsskydd man redovisar lämnar Kvickbadet, småbåtshamnen och befintlig hamnbebyggelse utan skydd. Hade det inte kunnat lösts i planen?

Jag kan inte ta mig till minnes att detta diskuterades så mycket för hade det inte kunnat debatteras och tänkts på men det kan ju har blivit dyrare och tagit mer tid? Eller det är tänkt att det ska tas i annat planarbete?

Kan man idag garantera att detta kommer göras eller vi ska hoppas på att det inte behövs? En kan ju undra

Och en ska ha med sig att just för att ett beslut har tagits, och en kan ha röstat emot, så kan frågor ändå dyka upp och en vill ha svar oavsett en håller med om svaret eller ej.

Nästa ärende jag var uppe i var svar på Vänsterpartiets motion om att införa avgiftsfri skolfrukost

Jag höll föll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Vill tacka för svaret och det är ju lite intressant att motionen handlade om att ta fram förslag på hur grundskolorna och Kullagymnasiet kan erbjuda avgiftsfri skolfrukost åt eleverna och i motionsvaret tas upp det upp just det, alltså en kan ju tolka som att det skulle vara genomförbart men att motionen föreslås avslås på grund av att kostnaden inte finns i budgeten för 2024.

Jag vill ju ändå nämna varför vi la den och då för att kunna koncentrera sig under skoldagen behöver eleverna få i sig näringsrik mat. Det är inte alla barn som har möjlighet att äta frukost hemma.

Vissa barn slarvar av olika anledningar dessutom med frukostmåltider. Andra barn åker hemifrån tidigt med skolbussen och hinner bli jättehungriga till lunchen.

Att införa avgiftsfri frukost skulle leda till att det blir en mötesplats där vuxna och barn kan starta dagen tillsammans och att eleverna förbättrar sina prestationer, konflikter kan minskas och känslan av arbetsglädje och trygghet skulle öka. Skulle också kunna bidra till en ökad koncentrationsförmåga.

Även om det just nu inte finns forskning just runt skolfrukost så finns det inom den internationella forskningen finns en stor samstämmighet om att bra mat i samband med skoldagen leder till bland annat förbättrad koncentration, ökad närvaro och ökat välbefinnande.

Dessutom visar forskningen att de barn som äter ensidig kost hemma lär sig äta mer varierat i skolan.

Precis som det står i motionsvaret så har det visat sig att flera kommuner genomför det bland annat de två kommuner som nämns men även Lund där ett stort pilotprojekt med gratis frukost börjades 2023 och just nu genomförs, som Vänsterpartiet i Lund såg till att det genomförs, effekter som såklart kommer att visa sig.

Och där gjorde man ett val precis som man gör inför varje budget vad är det förslag man har och lägger en budget för det och får igenom det.

Jag vill ändå ta upp att det är en positiv anda i svaret och att förvaltningen bland annat instämmer om det positiva sambandet mellan mätta barns elever och koncentration samt välbefinnande under skoldagen är ju bra.

Sen kommer vi då till förslag till beslut där vi efterfrågade förslag på hur det kan erbjudas och vår tolkning att det svarar man ju på så borde kunna antas besvarad men då kommer vi till svaret vi fått vad det skulle kunna tänkas kosta och det är ju bra för då vet vi inför budgeten ska antas i höst.

För det är klart om en inte har med det som förslag så kan det ju inte rymmas inom budget för 2024 eftersom den redan är antagen.

Återigen tack för svaret men jag yrkar på bifall på motionen.

Efter debatten blev förslag till beslut att avslå den. Ett beslut jag reserverade mig emot och även Socialdemokraterna.

Nästa ärende jag var uppe i var svar på Vänsterpartiets motion angående anmälningsplikt i kommunal verksamhet.

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Får ju tacka för svaret även om en ska komma ihåg att det är ett förslag på att införa en angiverilag och inför när en eventuell ny lag ska införas så kan en lägga fram varför den inte ska genomföras och det ska sägas att just runt detta så har över 50 0rganisiioner reagerat bland annat mot att detta kan leda till konflikt mot yrkesetiska principer samt respekt för människors lika värde.

Som sagt den eventuella lagen står i direkt konflikt med både FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna och Agenda 2023.

Det finns en uppenbar risk att en lag om anmälningsplikt krockar med ett antal andra, befintliga lagar. Ett exempel är hälso- och sjukvårdslagen som anger att vård skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet.

Ett annat exempel är barnkonventionen som ger varje barn rätt till utbildning, en formulering som även finns i bestämmelser i Regeringsformen och skollagen. Ett tredje exempel är den lagstiftning kring sekretess och tystnadsplikt som finns i socialtjänstlagen.

Det här är inte ”anmälningsplikt”, det här är inte ”informationsutbyte”, Det här är inte ”ändamålsenlig samverkan”, man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn.

Det här är angiveri som inte är värdigt den svenska demokratin. Det här är att aktivt vilja skapa ett angiverisamhälle och det angiverisamhälle som regeringen vill skapa skulle ställa grupper av människor mot varandra, en ständig misstro mellan människor skulle skapas. Samhället skulle bli än mer otryggt och rättsosäkert.

Det är ett förslag som inte hör hemma i det fria, öppna och demokratiska samhället. Det är väldigt tydligt att svenska lagar kommer att krocka.

Vårdpersonal ska tillhandahålla vård oavsett patientens rättsliga status, lärare ska ta särskild hänsyn till barnets bästa, socialtjänst får inte bryta sekretess och biblioteksverksamhet är lagstadgad att vara tillgänglig för alla.

Frågan är vilka lagar de ska tvingas bryta emot?

Det finns exempel på angiverisamhällen genom historien, när människan visat sina värsta sidor. Gemensamt för Sveriges offentligt anställda är den yrkesmässiga integriteten och respekten för rättigheter och värdighet. Det är något Sverige ska vara stolta över och uppmuntra.

Att prata om trygghet i samma andetag som man vill utsätta, ofta sårbara, människor för att bli misstänkliggjorda eller utstötta är både tondövt och hjärtlöst. Det är vad jag känner.

Skola, socialtjänst, omsorg är system vi har i Sverige för att bygga tillit, en lag som syftar till angiveri skulle allvarligt hota det förtroende som ska finnas mellan den enskilde och det offentliga.

De är människovärdet som står på spel, Att tvinga personal att arbeta emot den lagstiftning som ligger till grund för deras respektive yrken är förfärligt.

Det är välfärdens etik som stötts åt sidan. Om den här lagen vinner laga kraft försvaras inte längre den mänskliga rättigheterna.

Och Vänsterpartiet är inte ensamma om att göra motstånd mot detta förslag, det är andra partier, det är Sveriges lärare, Vårdförbundet, Kommunal, Vision och SACO-förbund och fler fackliga organisationer, det är SKR, kommuner och regioner med olika styren, bland annat Region Skåne, yrkesorganisationer, ideella och religiösa organisationer och civilorganisationer för att nämna några. Minst 50 olika !

Finns det något förslag som mött så mycket motstånd, nja skulle inte tro det.

2018 sade en viss Gunnar Strömmer: ”En sådan angiverilagstiftning strider mot hela vår rättsstat, att rättstryggheten i samhället ska upprätthållas genom att människor anger varandra”

“Om man inte har de här rättsstatliga instinkterna, då kommer man till konkreta politiska förslag som både är djupt skadliga i praktiken, men också principiellt. Det skulle vara väldigt allvarligt om det blev verklighet”

Det är kanske inte så ofta jag håller med en moderat men Gunnar Strömmer 2018 sa något klokt då men nu vet jag inte och som sagt jag är barnskötare och inte gränspolis.

Och även här i Höganäs borde vi lyssna på fackförbunden, den samlade yrkeskåren och civilsamhället om att anmälningsplikt inte ska införas i kommunal verksamhet med en skrivelse till regeringen.

Jag yrkar bifall till motionen.

Efter avslutad debatt blev det votering där Vänsterpartiet och Socialdemokraterna röstade för bifall men beslut blev att avslå motionen. Ett beslut jag reserverade mig emot.

Skriftlig reservation ärende 8 om skolfrukost

Skriftlig reservation ärende 9 en skrivelse till regeringen om att anmälningsplikt inte ska genomföras i kommunal verksamhet

I slutet av mötet kom den en fråga från Liberalerna till alla gruppledarna angående minnesdagen av Förintelsen där jag svarade följande :

Vänsterpartiet Höganäs anser att Höganäs Kommun borde uppmärksammat Förintelsen Minnesdag den 27 januari med ett lämpligt arrangemang.

Om det fanns frågetecken runt säkerheten så måste en kommun kunna lösa det.

Det är viktigt framåt att minnesdagen uppmärksammas i vår kommun.

Till kommunfullmäktige lämnade vi också in två interpellationer, den ena om personalneddragning i nattpatrullen i Höganäs Kommun och den andra om bygglov för nybyggnation av batterilager och användning av mark.

Interpellation om personalneddragning i nattpatrullen i Höganäs Kommun

Interpellation om bygglov för nybyggnation av batterilager och användning av mark