Rapport från Kommunfullmäktige 2023-11-06

Innan mötet skulle börja var jag även denna gång ute utanför Sessionssalen och samtalade och lyssnade på de många som hade samlats ännu en gång för att framföra sin kritik och oro inför beslut om privatisering av personlig assistans.

Det var ett extra kommunfullmäktige med de ärenden som blev bordlagda och som inte blev beslutades om på kommunfullmäktige den 26 oktober. Man hade även lagt till ärendet som blev återremitterat.

Det första ärendet jag var uppe i var om Personlig assistans enligt LOV.

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Innan jag går in på själva handlingarna så vill jag nämna att en ska komma ihåg att detta handlar om en väl fungerande och av både brukare, anhöriga och personal uppskattad personlig assistans i kommunal regi och att det är människor det handlar om.

Jag kan verkligen förstå den oro och den känsla som jag hör och läser från de som påverkas och gör sin röst hörd genom att bl.a. personal känner att de endast ses som en ekonomisk belastning och att man inte förstår vikten av trygghet och vikten av kompetens.

Som sagt vi lever i en demokrati, där man som politiker får ta att många engagerar sig och att man vågar möta även när beslut ska tas som ifrågasätts och kritiseras. Att det är viktigt att lyssna och inte bara gå förbi.

De som valt HOAB har ju valt det av en anledning, med kunnig personal och trygga assistenter som varit där i flera år.

Jag yrkar i första hand på återremiss och i andra hand på avslag på att införa valfrihet inom personlig assistans enligt LOV.

För det ska ju vara så att målet med personlig assistans är inkludering och deltagande i samhället, inte att ses som en belastning och endast blir siffror.

Det är viktigt att assistansen handlar om människors behov som då står i fokus, inte försämringar. För det blir ju minskad valfrihet och en kan ju undrar varför en kan tänka sig bryta mot självbestämmandet om att själv få välja vem som ska utföra assistansen då ett alternativ tas bort och endast kan väljer privat.

Och då till återremissen som gjordes från kommunfullmäktige för cirka 11 dagar sen och som gjordes för att det ansågs saknas underlag från flera andra partier här, bland annat ekonomiska kalkyler, konsekvensanalys och riskanalys.

Så då kan man ju undra hur det då ser ut nu och har det nu blivit ett bättre underlag på dessa få dagar. Nja..

Skulle en läsa vad som står i handlingar så kan en ju få uppfattningen om att det är en verksamhet som man är och varit stolt över med bra arbetsvillkor och trygg arbetsmiljö.

Men som nu då blir hanterad som endast siffror, siffror som inte direkt är mer tillräckliga eller mer utförliga för att verkligen kunna se över de få siffror som vi får eller som finns.

Det står ju till och med att det är genomsnittssiffror och inte mer utvecklade än så. Varför finns det inte mer ekonomiska kalkyler att visa eller det finns endast minnesanteckningar och inte mer räknat på än så här.

Jag kan ju tycka att det borde kunna tas fram men det verkar inte vara en prioritering eller det anses inte ska behövas? För kan man verkligen helst säkerställa att det blir så som det står utan det får vi hoppas på att det blir.

Och varför finns det inte mer underlag från de kommuner som genomfört utan endast nämns ordet erfarenheter. Vi vet fortfarande inte om HOAB kommer delta vid en eventuell upphandling även om det kommit till vår kännedom att det ska de inte, lite oklart där också.

För vi ska inte glömma att det tar långt tid att bygga upp ett bra sampel, bra relationer och trygghet.
Rutiner, kvalité, stabilitet, trygghet och kontinuitet är viktiga stöttepelare inom personlig assistans. Blir det beslut på att privatisera är risken stor att denna trygghet snabbt försvinner.

För det handlar ju om att en verksamhet som verkligen påverkar många både anställda, anhöriga och de som har personlig assistans via kommunen och valt det för dels är det bra, trygga anställningar, trygg arbetsmiljö och att man har känts sig trygg med sina assistenter.

Och som sagt jag som politiker hade uppskattat ett mer utförligt underlag för att kunna ta beslut och jag anser att det fortfarande inte är tillräckligt och just därför yrkar jag på återremiss i första hand och i andra hand på avslag på förslag till beslut.

Under den långa debatten som följde handlade mina inlägg om vikten att ha kvar en väl fungerande och av både brukare, anhöriga och personal uppskattad personlig assistans i kommunal regi och det tas bort om beslut genomförs, vikten av möjlighet att föra sin röst hörd på olika sätt, förslaget handlar om att det blir minskad valfrihet, politik handlar om att förstå och fortsatt saknad av utförligt underlag, som till exempel ekonomiska kalkyler.

Efter avslutad debatt blev beslut att återremittera ärendet då det saknades fortfarande en risk och konsekvensanalys ur ett brukarperspektiv.

Till förra mötet hade vi lämnat in en motion angående anmälningsplikt i kommunal verksamhet och det beslutade på dagens möte på att den remitteras till kommunstyrelsen för beredning.

Motion om att anmälningsplikt inte ska införas i kommunal verksamhet