Kommunalpolitik

Rapport från Kommunfullmäktige 2023-10-26

Rapport från Kommunfullmäktige 2023-10-26 

Innan mötet skulle börja var jag ute utanför Sessionssalen och samtalade med de många som hade samlats för att framföra sin kritik och oro inför beslut om privatisering av personlig assistans.  

Det första ärendet jag var uppe i var om svar på Vänsterpartiets interpellation angående anmälningsplikt i kommunal verksamhet.

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare 

Tack för svaret och verkar vara så att kommunstyrelsens ordförande anser att i motsats mot flera andra kommuner och regioner där bl.a. M står bakom att tillskriva regeringen att anmälningsplikt inte bör införas i kommunal verksamhet väljer att inte stödja det förslaget.  

Det verkar ju vara så att vi skiljer oss på hur en uppfattar förslaget och även det stora motståndet som finns. Jag vill ändå poängtera att förslaget handlar om att Sverige ska bli ett angiveri samhälle och att en ska kalla saker för vad det är.

En ska komma ihåg att lärarna, vårdpersonal, facken, civilsamhället säger nej, en klar majoritet av Sveriges regioner säger nej och kommun efter kommun säger nej. Det är ju verkligen en förkrossade majoritet i Sverige som säger nej till en angiverilag. 

Det är ju också så att svaret egentligen borde vara att vi behöver ingen betänketid för att se att ingen utredning, lagförslag eller undantag gällande angiveri mot papperslösa kan tas fram utan att den står i direkt konflikt med både FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna, Agenda 2030 och FN:s barnkonvention som är lag i Sverige, där barnens bästa alltid ska beaktas först.  

Vidare strider förslaget om angiveri mot lärarnas och vårdgivares yrkesetik, skollagen, bibliotekslagen där biblioteksverksamheten är lagstadgad att vara tillgänglig för alla och socialtjänstlagen där socialtjänsten inte ska bryta sekretessen.

Och även riskerar att försvåra kärnuppdraget hos kommunanställda vars arbete bygger på tillitsskapande och förtroendefulla relationer. Plus att förslaget gör att svenska lagar kommer att krocka.  

Vi vill ju att man lyssnar på fackförbunden, den samlade yrkeskåren och civilsamhället. Sen nämna att ingen människa är illegal, att ta upp om lag och ordning som en kan uppfatta som att det är brottslingar det handlar om och att de som är emot inte ha koll.

Och att oavsett rätt att befinna sig i Sverige eller inte eller varför så ökar risken även för ökad etnisk rasprofilering och att det är rätt att en ska driva en hänsynslös politik mot samhällets mest utsatta.  

Som sagt som en lärare sa “Lärare är vana att anmäla saker, men när vi anmäler saker så handlar det om att hjälpa när barn tar skada. Det här är ett förslag som istället gör att barn tar skada. Det här förslaget borde hamna i papperskorgen” och det är ju därför interpellationen ställdes.  

Jag ämnar lämna in en motion då denna interpellation riktade sig mot kommunstyrelsens ordförande och jag anser frågan inte utredd vad vi som kommun och de olika politiska partierna anser runt förslaget.  

Interpellationen ansågs som besvarad.  

Nästa ärende jag var uppe i var ett ärende om godkännande av avgift för hämtning av hjälpmedel.  

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare  

Det tas upp att vid föreskrivning av hjälpmedlen får den enskilde såväl muntlig som skriftlig information om att hen ansvarar för att returnera men inte mer om det görs någon mer återkoppling under tiden utan blir då sen att man hämtar tillbaka dem och det läggs timmar på detta när de inte lämnats tillbaka.  

Det är lite oklart hur många som inte lämnar tillbaka eller varför en inte gör det, det är lite oklart att som Heléne Nyholm från Socialdemokraterna frågade på kommunstyrelsens möte om vad som menas på tillfälle då en kan ha behov av flera under olika längd och inte fick helt svar på vad som gällde.  

Det är lite oklart på varför så hög summa i jämförelse med andra kommuner.  

Och som sagt vad innebär det för ett annat förslag (som vi hade röstat emot om möjligheten hade funnits) som tagits runt att ändra runt förskrivning av hjälpmedel och som då kan påverka detta och då kan bli överflödig som jag läste i reservationen från Liberalerna.  

Och därför yrkar jag på avslag på förslaget dock beslut blev att bifalla. Ett beslut jag reserverade mig emot.

Nästa ärende jag var uppe i var om Personlig assistans enligt LOV.

Jag höll följande anförande: 

Ordförande, ledamöter och åhörare 

Jag vill också yrka på återremiss och det baserar jag på:  

Ska man anse att det är okej att ta beslut då en saknar en ekonomisk kalkyl där endast en cirka summa på en kostnadseffektivisering tas upp i den 5 sidor långa utredningen och inte mer än så.

För mig kan jag tycka att en ekonomisk kalkyl ska vara lite mer än så. Jo det finns en bilaga men den ger oss inte mer information om hur man kommit fram till summan och den är knappt en halvsida.  

Jag vet att en risk och konsekvensanalys ska göras på ett visst sätt men samtidigt ska en då bara basera sitt beslut på en kortfattad riskbedömning i utredningen?

Vi som politiker kan ju faktiskt vilja ha ett bättre underlag än så när stora beslut som påverkar många ska tas.  

Samt det är fortfarande oklart om HOAB avser att delta vid en eventuell upphandling enligt LOV, det har både sagts ja och nej till de som frågat plus i handlingar finns att HOAB inte tagit ställning men hur är det egentligen, det skapar förvirring och oklarheter.  

Så ingen eller knapp ekonomisk kalkyl, ingen konsekvensanalys, ingen riskanalys, ett underlag som baseras på att det är för dyrt och en ställer olika verksamheter mot varandra inom kommunen.

Och att en väl fungerande och av både brukare, anhöriga och personal uppskattad personlig assistans i kommunal regi ska privatiseras och minska den valfriheten som ändå finns nu. 

För det ska ju vara så att målet med personlig assistans är inkludering och deltagande i samhället, inte att ses som en belastning och endast blir siffror.   

En kan ju undra var den mänskliga värdigheten finns i detta, de som valt HOAB har ju valt det av en anledning, med kunnig personal och trygga assistenter som varit där i flera år.   

Det tar tid att bygga upp ett bra sampel, bra relationer och trygghet och det gäller att bry sig om sina kommuninvånare, även de svaga så just därför är förslaget en dålig idé. 

Jag yrkar på återremiss i första hand och i andra hand avslag.

Under den långa debatten som följde handlade mina inlägg om vikten att ha kvar en väl fungerande och av både brukare, anhöriga och personal uppskattad personlig assistans i kommunal regi, att man inte ska ställa olika verksamheter mot varandra utan en kan vilja ha kvar både den personliga assistansen och andra delar av Höganäs Omsorg AB.

Jag undrade även om man har tagit med om barnkonventionen i beaktande med tanke på förslaget och att beslutsunderlaget inte är tillräckligt för att kunna ta beslut.  

Precis som Liberalerna och Socialdemokraterna yrkade jag på att ärendet återremitteras för att komplettera beslutsunderlaget med ekonomiska kalkyler, konsekvensanalys och riskanalys. Beslut blev att återremittera ärendet till kommunstyrelsen. 

Då det visar sig att klockan hade blivit sent och enligt reglementet så beslutades det att resten av ärenden bordlagdes till extra kommunfullmäktige och detta kommer att vara på måndagen den 6 november.

Till mötet hade vi lämnat in en motion angående anmälningsplikt i kommunal verksamhet.  

Motion om att anmälningsplikt inte ska införas i kommunal verksamhet 

 Emma Wennerholm gruppledare Vänsterpartiet Höganäs  

Dela den här sidan:

Kopiera länk