Rapport från Kommunfullmäktige 23-06-15

Rapport från Kommunfullmäktige 15 juni 2023 

Med målet att nå ut med kommunfullmäktige till medborgarna på ett nytt sätt är tanken att Höganäs kommunfullmäktige då och då kommer hålla sina möten ute i olika kommundelar. Och detta möte var första gången och vårens sista sammanträde och vi var i Lerbergets hamn.  

Det första ärendet jag var uppe och det var även mötets stora ärende var om antagande av detaljplan för del av Höganäs 36:2, Hamnhotellet, i Höganäs, Höganäs kommun.  

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter, åhörare och lyssnare 

Då har vi kommit till ett beslut om vi ska bifalla eller avslå lagt förslag om detaljplan för del av Höganäs 36:2 Hamnhotellet, Höganäs Kommun. 

I handlingarna finns även föreslagna bilder eller ritningar på hur det kan komma att se ut men eftersom dessa handlingar inte handlar om själva byggandet och då eventuella ändringar kan behövas göras som också kommer att bidra till vilket beslut vi från Vänsterpartiet kommer förslå. 

För i grunden handlar detta beslut om en vill se ett hamnhotell eller ej just där, inte vad som ska helt hända med området i helhet för den debatten känner iallafall inte jag att vi har gjort tillräckligt.  

Jag tycker också man ska ha respekt för att det finns de som ifrågasätter beslutet vad än man må kalla det.  

Det må vara att man tänkt sig ett skydd mot framtida stigande havsnivåer men samtidigt hur kan man acceptera att hotellets bottenvåning ska tillåtas översvämmas och överges, när havet stiger?  

Jag kan ju tycka att det vi borde istället diskutera är ett skydd för hela hamnområdet, som att bygga skydd där land och pirar möter havet och skydda Kvickbadet med att bygga en vall en bit ute i havet.  

Återigen det må vara att vi ska besluta om en detaljplan men samtidigt så finns det frågor som jag fortfarande har, finns det ekonomi för det, varför okej att en byggnad tar mer mark i anspråk än Brygganhusen plus vi vet ju inte helt om det blir som förslaget är?  

Jo Höganäs hamnområde är en trevlig plats, den ska kunna fortsätta användas som hamn, både som småbåtshamn och industrihamn och vi har ju bland annat Kvickbadet som en del av hamnen.  

Och vi anser att en verkligen ska tänka sig för när en kommun säljer mark i en hamn och en kan faktiskt vara orolig över att byggandet av ett hotell i hamnen blir till en del som endast är för få och minskar området för det gemensamma och blir en privatisering som stänger ute majoriteten av medborgarna och även när en ifrågasätter vad som hände med småskaligheten?  

Eller är inte helt övertygad om att det finns säkra fakta om hur behovet av hotellövernattningar är.  

Men som sagt det landar till slut för oss om att vi inte vill att hamnområdet exploateras med lagt förslag om hamnhotell för vi vill att Höganäs hamn även i framtiden ska vara ett område för alla höganäsbor, en mötesplats och ett område för rekreation, gemenskap och båtliv. 

Vi vill värna det som gör Höganäs unikt. Vi vill inte att kommunen säljer någon mark i hamnområdet. Vi ska värna och utveckla det vi äger gemensamt, inte privatisera det och där vi inte ser en utveckling av vår hamn med en utvecklig av ett hamnhotell.  

Jag yrkar avslag på att anta detaljplan och förslag till beslut. 

Efter avslutad debatt blev det votering där Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Liberalerna röstade för avslag men beslut blev att bifalla detaljplanen. Ett beslut jag reserverade mig emot.
 

Nästa ärende jag var uppe i var om Antagande av Höganäs Kommuns lokala ordningsföreskrifter samt ordningsföreskrifter för torghandel och streetfood.  

Där jag höll följande anförande

Ordförande, ledamöter, åhörare och lyssnare

Jag vill yrka på att tredje meningen i Höganäs ordningsföreskrifter § 18 stryks.  

Och det baserar jag på att jag anser att det fruktansvärt inhumant med bestämmelser som förbjuder eller allvarligt byråkratiserar möjligheterna för människor i nöd att be medmänniskor om hjälp. Att förbjuda tiggeri som symptom på fattigdom är lika stolligt som att utförsäkra sjuka och tro att de ska bli friska. 

I Sverige har vi det generellt bättre än i de flesta länder i världen. All insamlingsverksamhet bygger på att det finns frivilliga givare – ingen är tvungen att ge. Men inte behövde vi nya regler för att förneka behövande rätten att be om en gåva för att något linda nöden. 

Självklart vill vi i Vänsterpartiet inte se ett samhälle där människor tvingas tigga för att klara sig för dagen. Vi har och kommer alltid arbeta för ett välfärdssamhälle där människor får stöd och hjälp och inte hamnar mellan stolarna. 

Det är sociala reformer och insatser för att stötta människor som leder till vägen ut ur fattigdom, både här i Sverige och runtom i Europa. Fattigdom bekämpas med en rättvis fördelningspolitik och minskade samhällsklyftor, inte med förbud. 

Att vara emot tiggeriförbud är inte detsamma som att vara för tiggeri. Vi i Vänsterpartiet är emot att människor ska behöva tigga för sin överlevnad. Men ett tiggeriförbud löser inte problemet, utan det flyttar bara problemet någon annanstans. 

Det går nämligen inte att förbjuda fattigdom. Ett tiggeriförbud eller ett krav på tillstånd som tydligt syftar till det samma, är att sparka på människor som redan ligger ner. 

Och precis som när majoritetens förslag om att införa tillstånd för tiggeri bifölls och innebar att man kriminaliserar fattigdom och det är absurt att uppmana människor att söka tillstånd för att be om pengar. 

Förbud mot tiggeri eller tillståndskrav innebär i realiteten ett förbud mot vissa individer eller grupper att vistas i en kommun och ger legitimitet för att avhumanisera ekonomiskt och socialt utsatta grupper och människor. 

Fattigdom och diskriminering kan endast bekämpas med rättvisa och jämlikhet – inte med förbud och hat. 

Och just därför yrkar jag på att tredje meningen i Höganäs ordningsföreskrifter § 18 stryks. 

Under debatten yrkade Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet på att ta bort tredje meningen men blev avslagen. Ett beslut jag reserverade mig emot.  

Nästa ärende jag var uppe i var om antagande av biblioteksplan 2023–2026. 

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter, åhörare och lyssnare 

Jag är en av dem som läser och lånar många böcker på bibliotek och har gjort nästan ända sen jag började läsa. Denna plan är riktigt bra och jag kommer självklart yrka på att vi bifaller den.  

Precis som det står i början så är Folkbiblioteken en lagstadgad verksamhet och en central del i ett demokratiskt och hållbart samhälle. Det allmänna biblioteksväsendets ska bidra till det demokratiska samhällets utvecklig genom kunskapsförmedling och samt ge stöd för fri åsiktsbildning. Och att biblioteken ska vara tillgänglig för alla.  

Så ett stort bifall att anta den reviderade biblioteksplanen som även blev beslut.

Nästa ärende jag var uppe i var om årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Jag höll följande anförande :

Ordförande, ledamöter, åhörare och lyssnare  

Att arbeta systematiskt med arbetsmiljön ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten i en organisation. Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden. 

Arbetsmiljön – det är allt på jobbet som påverkar kropp och själ. Den fysiska arbetsmiljön är kanske det första en tänker på. Men det handlar minst lika mycket om hur arbetet organiseras. 

En god arbetsmiljö förutsätter att de anställda har inflytande och får information om arbetsgivarens planer. 

Alla ska ha rätt att komma hem efter jobbet och ha ork kvar i både kropp och själ. Ingen ska riskera att skadas eller rentav dödas på sitt jobb.

En bra arbetsmiljö är bokstavligt talat livsviktig. Friska arbetsplatser åstadkommer också bättre resultat. Hela samhället vinner på ett arbetsliv där människor ges utrymme att må bra. 

Som sagt det är viktigt att arbeta med arbetsmiljö speciellt det systematiska arbetsmiljöarbetet. 

Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger ju på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet. 

Som det tas upp så arbetas det med att implementera nya system och den årliga uppföljningen presenteras på ett nytt sätt och det tas ända upp att några förvaltningar har svarat i viss mån under en hel del punkter och det får ju arbetas vidare med det tänker jag men jag yrkar bifall till att lägga uppföljningen till handlingarna som även blev beslut.  

Det är inte alltid att jag har ett eget anförande men kan ha agerat under mötet under lite olika ärenden och här kommer en kort sammanfattning från detta kommunfullmäktige:  

Min interpellation angående nedskärningar inom skolan fick bordläggas då utbildningsnämndens ordförande Pia Möller (M) inte var närvarande på mötet och det är hon som frågan är ställd till.  

Jag yrkade bifall på Liberalernas motion om habiliteringsersättning vid studier som dock avslogs. Motionen handlade om att avdrag på habiliteringsersättningen inte görs för deltagare i daglig verksamhet som också studerar på Lärvux.  

Eftersom jag yrkade på avslag i antagande om detaljplan om hamnhotellet och det blev istället bifall så deltog jag inte i beslutet om att förlänga markanvisningsavtalet mellan Morshamn AB och Höganäs Kommun angående hamnhotellet.  

I ärendet om Höganäs Kommuns handlingsprogram 2023–2026 så deltog jag inte i beslut eller debatt då detta innefattar ett handlingsprogram baserat på Kullalliansens förslag och där det finns en hel del punkter som vi i Vänsterpartiet inte kan ställa oss bakom. 

Under ärende om förslag till beslut om ersättningsskyldighet för placerade barn så yrkade jag på avslag precis som Socialdemokraterna. Dock blev beslut efter debatt att bifalla, ett beslut som jag reserverade mig emot.  

Emma Wennerholm gruppledare Vänsterpartiet Höganäs 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk