En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från Kommunfullmäktige 23-03-30

När vi kom till mötet såg alla ledamöter att vi hade fått en bok Folkvald – en skrift om uppdraget som ledamot i fullmäktige utgiven av Sveriges Kommuner och Regioner. För att vara folkvald i fullmäktige är ett viktigt förtroendeuppdrag i den lokala demokratin.

Denna kväll hade kommunfullmäktige många ärenden men några blev bordlagda som kommer tas upp på nästa som är i april.

Första ärendet jag var uppe i var godkännande av årsredovisning 2022 för Höganäs Kommun där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Precis som det flesta som varit uppe här så är det jättebra med ett bra resultat för kommunen. Under 2022 hände det mycket där vi ändå gick från en pandemi även om vi hade en del kvar till Rysslands invasion av Ukraina , ett angrepp som är fullständigt oacceptabelt. Det gäller då och det gäller idag.

Det går lätt att följa och läsa till vad som hänt under 2022 i årsredovisningen, här finns ju också förvaltningsberättelser som man kan titta på. Samtidigt ser vi också att det finns en osäkerhet hur framtiden blir men vi från Vänsterpartiet tänker speciellt på verksamheterna. Visst investeringar är bra men det är verksamheterna som är det viktigaste. Man ska såklart tacka all personal, allt ifrån räddningspersonal till tjänstepersoner till personal inom skola, förskola och skola.

Samtidigt ska inte det heller längre fram skapa en oro att satsningar på investeringarna är viktigast för samtidigt är det saker och vi får aldrig glömma människorna, för människor är inga maskiner.  För de ska inte i längden behöva oroa sig för nedskärningar.

Jag yrkade bifall till lagt förslag som även blev beslutet.

Nästa ärende jag var uppe om var personalredovisningen 2022 där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Som sagt jag uppskattar alltid att få läsa en genomgång av hur det såg ut förra året och det var ju 2022 och vi kan ju se att 91% av de anställda har en tillsvidareanställning och det är mer trygga jobb vi ska ha. I redovisningen kan vi läsa också att det under 2022 funnits ett lägre behov av korttidsvikarier dels på grund av man arbetat med heltid som norm inom kommunens alla verksamheter. Det är såklart bra.

Dock samtidigt tas det upp att man inom utbildningsförvaltningen ser ett behov av vikarier som funnits men inte kunnat tillsättas tillräckligt. Det är ju lite oroväckande för om behov finns så finns det risk att ordinarie personals arbetsmiljö och arbetsvillkor påverkas negativt.

Som sagt jag tycker det är oerhört viktigt att ha med både arbetsmiljö och arbetsrätt och det tas upp i redovisningen. Om vi är en god arbetsgivare som arbetar med och förbättrar arbetsmiljön kan det bli lättare för oss att rekrytera personal och även att behålla den personal vi har.

Sen blir i alla fall jag lite fundersam när jag läser i slutet av redovisningen om att man ska utveckla och förändra arbetsrätt och ta tillvara och utveckla de befintliga medarbetarna för att minska behoven av fler anställda ?

Självklart är det viktigt att lyssna på och ta vara på den personal som redan finns och deras arbetsmiljö men samtidigt var är det då för arbetssätt som nuvarande medarbetarna inte gör och finns inte risken att samma eller ökade behov finns kvar men ni ska göra det med färre personal?

För mig skapar det lite frågor men samtidigt så är detta en redovisning för 2022 och jag lär ju återkomma runt detta.

Jag yrkade bifall till att lägga informationen till handlingarna

Nästa ärende jag var uppe i var om vår motion angående att utlysa klimatnödläge i Höganäs Kommun där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Motionen skrevs och lämnades in 30 september 2021 och det är ju ett tag sen. Har man i världen ens gjort det som togs upp i den eller ens något? Motionen tog ju upp att i Parisavtalet beslutade världens nationer att gemensamt arbeta för att planetens medeltemperatur skulle begränsas till max 1,5 grader och ingenting tycktes då och knappt idag heller att det målet kan kommas att nås.

Klimatnödläge handlar då som nu att vara som ett startskott för en mer handlingskraftig omställning och varför vi la den i Höganäs var ju för att skapa en medvenhet om problemet och en uppslutning bakom lösningar. Visst vi är en kommun men det känns ju rätt oroväckande att vi har en regering och dess politik som enligt klimatpolitiska rådet inte är tillräcklig för att nå klimatmålen och att det är första gången på två decennier som ändrad politik leder till ökade utsläpp.

Men då kommer vi tillbaka till Höganäs och får ju tacka för motionsvaret, om än nästan två år senare och det är ju bra att kommunen arbetar med klimatfrågan på en mängd olika sätt. Självklart är koldioxidbudget bra, precis som vi påvisade i en annan motion som vi lämnade in i mars 2019 och som avslogs men ända besvarades med i ett svar att man skulle jobba med det och nu gör det och det är ju bra.

Jag förstår på ett sätt att det kan verka som att det vi gör här i Höganäs och är lokalt är bra och kan stärkas ytterligare men samtidigt är Höganäs en del av världen och den samlade expertisen är enig – klimatfrågan är vår tids ödesfråga. Klimatutsläppen behöver minskas drastiskt för att bryta trenden av ökande global uppvärmning. För att förstå allvaret krävs att vi nu gör det politiska ställningstagandet att vi måste agera utifrån att det råder klimatnödläge om inte vår planet ska kollapsa.

Vi kan inte vänta på ett uppdaterat miljöprogram och bara tänka lokalt, vi måste agera nu och vi skulle ändå kunna utlysa klimatnödläge så jag yrkar bifall på motionen.

Under debatten var jag uppe för replik då bland annat om att Miljöpartiet höll med om ande-meningen i motionen men de yrkade ändå avslag på den på grund av någon att-sats inte kunde vara aktuell. Jag tog upp att denna skrev 2021 men att jag ändå anser att den kan bifallas då motionen handlar om att skapa en medvetenhet och en uppslutning bakom lösningar.

Det var även den första gången på länge att jag reagerade med glädje om att flera från andra partier var uppe och pratade om vikten av klimat och miljö och jag lär återkomma i frågorna.

Beslut blev avslag på motionen, ett beslut jag reserverade mig skriftligt emot.

Till mötet hade vi lämnat in en motion om huskurage och en interpellation angående nedskärningar inom skolan.
Beslut blev att motionen ska skickas till kommunstyrelsen för beredning och att interpellationen får ställas och att ett skriftligt svar ska inkomma till nästa möte.

motion om huskurage

interpellation om nedskärningar inom skolan

Emma Wennerholm gruppledare Vänsterpartiet Höganäs