Rapport från kommunfullmäktige 2020-04-23
På kommunfullmäktige den 23 mars och då även kommunfullmäktige den 23 april så hade alla partier tillsammans valt att på grund av den nuvarande situationen med Coronaviruset kommit överens om att antalet tjänstgörande fullmäktigeledamöter begränsades till 21 personer för att minska risken för smittspridning. Även för att kunna vara beslutsmässiga och på kommunfullmäktigemötet den 23 mars deltog Inger Nilsson för Vänsterpartiet Höganäs och på kommunfullmäktigemötet den 23 april deltog Emma Wennerholm.
Inför detta kommunfullmäktige var det 25 punkter som skulle behandlas och det första ärendet jag gick upp i talarstolen var om revisionsrapport – granskning av upphandlingsverksamheten där jag höll följande anförande:
Fru Ordförande, ledamöter och webbisar
För mig har revisonsrapporter under åren alltid varit viktiga att läsa och att de genomförs är viktigt oavsett vad revisionen tittar på i de olika rapporterna.
Just för att även om man kan ha en policy runt det som revisionen kollar på så behöver inte det betyda att den alltid följs som den ska. Just här handlar det om upphandlingar och då inom lagen om offentlig upphandling (LOU) som reglerar inköp och upphandlingar inom offentlig verksamhet.
Det som bland annat kommer fram här är direktupphandlingar som aldrig borde gjorts, dålig dokumentation och styrning plus att det även kan strida mot lagen.
Revisionskriterier som tas upp är ju då Lagen om offentlig upphandling, kommunallagen, kommunstyrelsen, nämnderna och kommunens upphandlingspolicy.
Såklart jag reagerar på det jag läser då rapporten visar på brister som skapar en oro men samtidigt så är det alltid en fördel om man lyssnar och ta till sig det som står i rapporten och gör om gör rätt som ni känner igen från andra sammanhang.
Såklart det är bra med stöd och utbildning om det behövs för att stärka kompetensen och jag kan tycka att det är alltid bra med uppföljning och återrapportering. För om det finns brister så är det en väg till förbättring.
Under stickproven nämns bland annat “upphandlingen skulle därför kunna bedömas vara otillåten” fem gånger och även att på två stickprov saknas samtliga handlingar som efterfrågas. Sju av 13 stickprov är bristfälliga gällande dokumentation.
Det kan såklart bero på olika saker men kan hålla med om att man bör stärka styrningen för att säkerställa korrekt uppförande vid upphandling i nämndernas verksamheter och det läggs på kommunstyrelsen i rapporten.
Såklart det finns bra saker också men tycker absolut att vi ska lyssna på de rekommendationerna som revisionen påvisar.
Från det svar som kommunledningskontoret lagt fram togs upp om att Höganäs kommun har en inköps och upphandlingspolicy som antogs 2017 men av rapporten dras slutsatsen att kommunkoncernen i vissa delar inte fullt tillämpar vad som står i policyn och man tar upp om upphandlarnätverket som har nylanserats, nya anvisningar och mallar för direktupphandling arbetas med, det ska bli rapportering av planerade upphandlingar, e-tjänst för stöd plus beställning av upphandling som e-tjänst.
Enligt mig låter det som att man tar Revisonsrapport på allvar men hoppas att detta är en lärande insikt så vi inte står inför liknande igen vid nästa Revisonsrapport.
Jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut att anta det svar från kommunledningskontoret på åtgärder till kommunfullmäktiges egna svar.
Nästa ärende var om godkännande av uppföljning av intern kontroll 2019 där jag höll följande anförande:
Fru Ordförande, ledamöter och webbisar
Jag är en av dem som anser det är bra med intern kontroll där en tydlig och stabil intern kontroll bidrar till att verksamheten når sina mål, att rapporteringen om verksamheten och ekonomin är tillförlitlig och att verksamheten efterlever lagar och regler.
Och jag yrkade bifall till att godkänna uppföljning av intern kontrollplan 2019 samt uppföljning av 2019 års förbättrings- och direktåtgärder.
Nästa ärende handlande om personalredovisningen 2019 där jag höll följande anförande:
Fru Ordförande, ledamöter och åhörare
Som sagt jag uppskattar alltid att få läsa en genomgång av hur det ser hur angående vår personal och personalredovisning sen kan en inte låta bli att tänka före, under och efter Corona när en läser men tycker det låter bra angående slutanalys och framåtblick. Som sagt jag tycker det är oerhört viktigt att ha med både arbetsmiljö och arbetsrätt och det tas upp i redovisningen. Även under planerade aktiviter tas samverkan, arbetsmiljö och heltid som norm upp, som vi vet 2021. Jag tycker att det ska vara såhär, söker man en tjänst i Höganäs Kommun så är det heltid som ska vara i botten, sen kan man välja att gå ner i tid eller annat. Det borde vara en självklarhet men det är inte det. Om vi är en god arbetsgivare som arbetar med och förbättrar arbetsmiljön kan det bli lättare för oss att rekrytera personal och även att behålla den personal vi har. Jag yrkar bifall till att lägga informationen till handlingarna
Det sista ärendet som jag var uppe var svar på motion om att införa Vita jobb-modellen från socialdemokraterna där jag höll följande anförande:
Fru Ordförande, ledamöter och webbisar
Jag kan tycka att Höganäs kommun ska kunna ställa krav på anbudsgivare att uppfylla vissa kontraktsvillkor som syftar till att motverka social dumpning genom dåliga löner, dåliga arbetsvillkor och/eller skadlig arbetsmiljö.
De fyra grundpelarna skulle man absolut kunna införa även med det som tas upp i motionssvaret så jag yrkar på bifall till motionen om att införa Vita jobb-modellen.
Efter replikskifte så yrkade jag på bifall, Socialdemokraterna på besvarad och Moderaterna på avslag.
Efter avslutad debatt blev beslutet avslag, ett beslut som jag reserverade mig emot.
Emma Wennerholm, gruppledare Vänsterpartiet Höganäs