En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2019-11-28

Innan mötet var det tre olika prisutdelningar där miljöstipendium 2019 tilldelades Kullabygdens biodlarförening, årets arbetslag utdelas till Vikens förskolor och årets pedagog utdelades till Marie Hayward på Bruksskolan.

Innan mötet tog jag även emot ett öppet brev från Byaföreningen Höganäs nedre angående hamnen, flytt av båtplatser med mera.

Det första ärendet som jag var upp i talarstolen var ärende 12 om utveckling av Höganäs hamnområde där jag höll följande anförande:

Ordförande , ledamöter och åhörare

Tidshorisont av medellång sikt var tydligen inte så lång tid då vi idag ska ta beslut om att möjliggöra en etablering av en mindre nytt hotell i Höganäs hamnområde.

På senaste kommunfullmäktige togs beslut om att anta översiktsplanen och vi valde att bifalla men sa också under mötet att bara för att vi bifaller den så behöver det inte betyda att vi håller med om allt i den och att när förslag till beslut kommer utifrån ÖP 2035 så kan vi absolut välja att avslå förslag.

Vi är i vår fantastiska kommun nästan 27 000 invånare men när kommunen väljer att använda sig av medborgardialog så baseras dagens förslag till beslut att kanske runt vad 100 -150 personer i kommunen har tagit upp via och på dialogen. Om nu undrar över siffrorna så har jag tagit med de siffror jag kunde utläsa på kommunens hemsida plus handlingar från Kommunstyrelsen. Vill nämna att det var inte så lätt och därför min ungefärliga gissning.

Visst ska det alltid redovisas från en medborgardialog med text och även då en sammanfattning som vi politiker kan ta med i följande förslag till beslut och fortsätta arbetet efter en medborgardialog.

Oavsett det är få eller många som valde att vara med kan jag ändå tycka att det ska vara bra med en upplysning om hur många som deltagit. En del kan tycka att det är mindre relevant men för att jag som politiker ska kunna fatta beslut så hade jag iallafall uppskattat en notis om antal som
medverkat.

Ska jag säga något om marknadsanalysen så kan jag konstatera att den såklart svarar på det uppdraget analysen har fått och samtidigt så skulle förslaget kunna vara aktuellt i kommunen men på samma gång behöver jag inte hålla med om att det just skulle vara i hamnområdet placeringen blir.

Nu kan det ju vara så att vi idag inte ska beslut om båtuppställningsplats utan verkar mer vilja skicka det till kommunstyrelsen och sen till annat kommunfullmäktige men vill meddela att det förslag som har funnits om att flytta uppställningsplats för båtar från hamnen till Margretebergs strand är ett förslag som vi från Vänsterpartiet inte står bakom och som vi säger nej till. Jag kan absolut hålla med Strandbadens Byaförening om att båtuppställning bör ske i anslutning till hamnen och inte placeras i ett fantastiskt naturområde som Margetebergs strand är. Dels är det naturmark norr om en fin badplats, finns en gång och cykelväg som ansluter direkt till badplatsen där jag både cyklat och badat oerhört många gånger sen jag flyttade till Höganäs och att området borde bevaras  och utvecklas utifrån biologiska och rekreativa värden.

Vill avsluta med att ta upp det som kan tänkas skilja oss åt angående lagt förslag och det är att vi vill att hamnområdet bevaras och utvecklas som ett område för alla i Höganäs, som ett område för rekreation, gemenskap och båtliv. Vi menar att det är viktigt med mötesplatser där alla är och känner sig välkomna.

Gemensamma grönområden är värdefulla, inte minst för de som inte har tillgång till egna trädgårdar. För mig, liksom som för många höganäsbor, så är vårt gemensamma hamnområde en viktig del av Höganäs själ och charm.

Höganäs hamn ska kunna fortsätta användas som hamn, både som småbåtshamn och industrihamn där vi inte vill att hamnområdet privatiseras och i handlingarna som ett mindre hotell som mer vänder sig till turister och tillfälliga besökare och inte blir en mötesplats för majoriteten av Höganäs medborgare. Just därför vill jag yrka avslag på kommunstyrelsens förslag till beslut.

Under debatten tog jag även repliker bland annat för att förtydliga varför vi i Vänsterpartiet Höganäs inte vill att delar av hamnen privatiseras som det blir vid förslag om ett hotell utan vill hellre se hamnen som ett område för alla i Höganäs.

Efter debatten blev beslutet att ändå möjliggöra för en etablering av ett nytt hotell med en planprocess och att undersöka intresset, ett beslut som jag reserverade mig emot.

Därefter var jag uppe i ärende 14 som var om placering av nytt bibliotek / kulturhus där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Jag tycker det ser ut som ett bra förslag och kommer yrka bifall på kommunstyrelsen förslag till beslut.

Jag vill också att man ska tänka på i det fortsätta arbetet att vi gärna också ser att det undersöks vilka behov och önskemål som finns angående biblioteks- och kulturverksamheter, som till exempel att lyssna och ta in tankar och förslag från personal inom bibliotek och även andra inom kulturförvaltningen.

Som sagt det är bra att tänka på att det ska finnas tillräckligt mycket resurser till inredning. Om det nya biblioteket ska bli bra får kommunen inte snåla på inredning, möbler, bokhyllor och teknik. I ett nytt bibliotek behövs nya självbetjäningsautomater, larmbågar, besöksräknare, personaldiskar,  teknik för meröppet etcetera.

Och att också ha i åtanke på de redan bra biblioteks- och kulturverksamheter vi har i vår kommun för att utöka och utveckla men ändå behålla det som vi har. Bland annat med tanke på att Höganäs Bibliotek ligger i topp i Skåne med både besökare och lånade böcker per invånare. Sjävklart ska platsen vara tillgänglig för alla.

Jag yrkade bifall till lagt förslag som även blev beslutet.

I kommunfullmäktige lägger andra partier också motioner och interpellationer och då kan det vara att jag även är uppe när det ska gå till beslut om dem, på mötet var det en motion om nollbasbudget från Liberalerna där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och lyssnare

Som de flesta här vet så har Vänsterpartiet en annan vinkel på hur den kommunala budgeten är och vilka resurser som läggs på den dels vill vi ser mer resurser och inte på effektiviseringar som leder till besparingar och nedskärningar men det tar vi återigen när det ska läggas budget.

Jag kan förstå på ett sätt tanken med nollbasbudget att det kan vara en sätt att få en total genomgång, kan vara värt ett försök då en nämnd kan vara felbudgeterad mer eller mindre och sen får dras med det och politiken blir mer insatt i var felen och behoven med mera finns.

Dock i korthet går det ut på att man inte förutsätter någon verksamhet alls och räknar allt från grunden. Teorin innebär också att man ska granska allt förutsättningslöst och inget ska vara heligt. Vilket är ett stort jobb och den antagligen anledningen till att man enbart vill göra det tvärt fjärde år.
Det hela medför en mycket stor risk för att icke lagstadgad verksamhet satsas ännu mindre på och därför yrkar jag på att motionen avslås som även blev kommunfullmäktiges beslut.

Det sista ärendet som jag var uppe i var ett ärende som återremitterades från förra kommunfullmäktige men tyvärr ingen ändring i förslaget, ärende 19 om översyn av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Höganäs Kommun.

Där höll jag följande anförande:

Ordförande, ledamöter och lyssnare

Okej kan behöva förtydliga några saker:

I dessa handlingar väljer ni ut enskild grupp men samtidigt säger ni att det inte kommer beröra människor som i vår kommun ber om hjälp varför då ens ha med det i lokala ordningsföreskrifter.

Är det endast ett förslag för att exkludera och låta bli att lägga förslag på att inkludera istället och komma med förslag både på lång tid och kort tid, ett exempel är ju som flera kommuner och företag gjort, boende, arbetsmarknad och inkludering i samhället tills fattigdom och diskriminering
kommer bekämpas med rättvisa och jämlikhet i Sverige och i Europa. Borde istället bjuda in till samtal, och hur man ska hantera de frågorna på ett progressivt sätt.

Detta handlar inte om att vara för tiggeri utan vara emot tiggeriförbud eller krav på tillstånd för då handlar det om att tro att det går att förbjuda fattigdom genom att förbjuda fattiga. Och just därför röstar vi nej.

I en västerländsk demokrati är mänskliga rättigheter en viktig beståndsdel, man får söka hjälp på många sätt så länge man inte bryter mot lagen. All insamlingsverksamhet bygger på att det finns frivilliga givare – ingen är tvungen att ge men inte behöver vi nya regler för att förneka behövande
rätten att be om en gåva för att något lindra nöden.

Vi skriver insändare och debattartiklar för att påvisa dels vad vi tycker och anser i en politisk fråga som de styrande i vår kommun vill göra och för att annars det lätt kan uppfattas som att vi håller med och inte har annan åsikt. Att vi då skulle bidra till hat och hot mot medmänniskor när vi vill
påvisa vad förslaget kan komma att innebära för dem oavsett om det är offentligt eller privat mark så kan jag undra varför vi skulle bara vara tysta och hålla med?

Jag kan också tycka det är ytterst tveksamt att begränsa rätten av be om hjälp i de lokala ordningsföreskrifter när det läggs fram byråkratiska förslag på tillstånd ? Det skulle vara intressant om någon kollade hur det står emot de mänskliga rättigheter I FN:s stadgar om rätten att be om hjälp?

Sen vill jag också påminna om NMR:s närvaro utgör ett konkret hot. Det sker här och nu. De är en terrororganisation vars medlemmar begått våldsdåd och attacker mot flyktingar, hbtq-personer och politiska motståndare. Vi får aldrig sluta arbeta för ett mer jämlikt samhälle där alla har en plats. Att arbeta för en levande demokrati med rättvisa och jämlikhet är samtidigt att arbeta mot nazisternas grogrund. För att påvisa vad vi anser om NMR.

Förbud mot tiggeri eller tillståndskrav innebär i realiteten ett förbud mot vissa individer eller grupper att vistas i en kommun och ger legitimitet för att avhumanisera ekonomiskt och socialt utsatta grupper och människor.

Fattigdom och diskriminering kan endast bekämpas med rättvisa och jämlikhet – inte med förbud och hat.

För som sagt jag lägger några spänn i hens mugg och säger hej. Det räddar inte världen men det räddar kanske mig. Några få spänn och ett anständigt hej. För att påminna mig att aldrig bli som dig. Jag yrkar på att exkludera stycket om passiv insamling i de allmänna ordningsföreskrifterna under paragraf 20.

Efter debatt så röstade Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna för att ta bort stycket men då vi inte har majoriteten av rösterna så blev det tyvärr bifall.

Efter beslut så lämnade jag in en skriftlig reservation.