En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2019-05-23

Då var det dags för vårens sista kommunfullmäktige och just på detta möte så var jag uppe i talarstolen ett antal gånger, dels för att yrka bifall på investering medel för gång– och cykelväg mellan Nyhamnsläge – Brunnby – Arild och att anta policy för informationssäkerhet och personuppgifter, dels för att inte delta i två beslut och debatt och dels för att yrka avslag på en privatisering av Nyhamnsgården.

På ärende 13 Höganäs Kommun handlingsprogram valde jag att inte delta i beslut eller debatt då detta innefattar ett handlingsprogram baserat på alliansens förslag och där det finns punkter som vi i Vänsterpartiet inte kan ställa oss bakom.

Även under ärende 14 som handlade om att lämna borgen till Höganäs Mark- och Exploatering AB valde jag att inte delta i beslutet, dels för knapphändig information och dels för att jag yrkade avslag på att bilda bolaget på ett tidigare kommunfullmäktigemöte.

Ett annat ärende på mötet var om Skolbiblioteksutveckling i Viken där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Jag kan komma ihåg när jag skrev en insändare 2016 om bibliotek i Viken där jag ville i samband med att en stor investering gjordes i Vikenskolan att vi samtidigt skulle utnyttja tillfället att skapa ett väl fungerande och modernt bibliotek som var anpassat efter de behov som finns i Viken. Vi har även lämnat tilläggsyrkande om detta på kommunfullmäktige den 19 maj 2016.

Vi ville se att nuvarande folkbibliotek och skolbibliotek hade ersatts med ett integrerat folk- och skolbibliotek. Organisatoriskt ville vi att biblioteket har kultur- och fritidsutskottet som huvudman och att biblioteket skulle vara bemannat av fackutbildade bibliotekarier.

Vi ville alltså se en lösning som den i Jonstorp, som visat sig fungera mycket väl. Det skulle vara ett modernt, meröppet bibliotek.

Om vi vill att invånarna, särskilt barn och ungdomar, i Viken ska få ett riktigt bra bibliotek är ett integrerat bibliotek den bästa lösningen och skulle vara mer kostnadseffektivt än att driva folkbibliotek och skolbibliotek separerade från varandra.

Enligt handlingarna och den utredning som gjorts så blir det en satsning på skolbiblioteket istället för att slå ihop biblioteksverksamheten i Viken till ett ställe men jag tycker ändå det är bra beslut att satsa på skolbiblioteket i Vikenskolan, som länge varit eftersatt. Vänsterpartiet yrkade på bifall till kommunstyrelsens förslag.

Det stora ärendet som vi också visste att det skulle bli debatt, speciellt en ideologisk debatt, handlade om upphandling gällande uppförande och drift av nytt särskilt boende i Höganäs kommun, alltså en privatisering av Nyhamnsgården.

Jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Alltså vad ska en säga om detta ärende, jag hade för mig att vi i Höganäs Kommun hade som princip att alltid äga de lokaler vi bedriver verksamhet i och iallafall försöka ha framförhållning i beslut som ska tas i kommunfullmäktige.

Det har ju konstaterats att det föreligger behov att påbörja byggnation av ett nytt särskilt boende i Nyhamnsläge och jag hade uppfattningen att det skulle byggas i egen regi. Det kan en ju tycka inte skulle vara så svårt men det är ju inte det vi står inför idag.

Utan nu står vi inför en privatisering där enligt vad jag förstår vi lämnar både bort ägandet av äldreboendet och även driften till den privata välfärdsindustrin. Vi vet alla här att vi kommer behöva de 60 platserna men då i samband med detta beslut kan det blir i hand av privata ägare under 10 år!

Om ni undrar varför vi i Vänsterpartiet yrkar avslag är det för att vi tror att det kommer in aktörer som flyttar sitt intresse från att se till att de gamla har det bra till att man ser en affärsmodell som man kan göra snabba och lätta pengar på. Man flyttar frågorna från entusiastiska människorna som lever för att bygga upp en verksamhet till nationella företag. Vi tror att det är betydligt viktigare att göra det så mycket bättre för personalen och skapa en plattform för vård. Det måste vara rimligare att satsa på det.

Och sen till hur ärendet har beretts, i handlingarna står det att kommunstyrelsen kommer att bereda ärendet vid ett extra sammanträde som är idag! Och detta för att möjliggöra för kommunfullmäktige att fatta beslut i ärendet. Alltså samma dag och kan ju inte tycka det är särskilt demokratiskt och även lite obehagligt som Roger Nilsson Socialdemokraterna bara kan hålla med om, eller hur?

Vänsterpartiet är starka motståndare till att låta privata utförare sköta verksamheten på äldreboenden och vi tror att privatiseringspolitiken skapar otrygghet där äldreboenden lätt byter ägare och vi ser hellre att vi bygger en trygg äldreomsorg av hög kvalitet och utan kommersiella intressen.

Alltså bygg i egen regi och låt personalen på Nyhamnsgården få fortsätta i nya lokaler istället och därför yrkar jag på avslag till kommunstyrelsens förslag.

Jag var även uppe i talarstolen och höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Det finns en rad problem inom äldreomsorgen där det framför allt är att äldreomsorgen är underfinansierad, de anställda är för få och som till följd är arbetsmiljön för tuff. Dessa problem gör att många äldre inte får den hjälp de har rätt till. Att privatisera motverkar oss att hitta lösningar för att förbättra äldreomsorgen. Utöver att skattepengar tillåts gå till privata vinster istället för till äldreomsorgen som de var avsedda till innebär det också att stora summor pengar måste läggas på byråkrati och kontroll för att hålla koll på de privata utförarna. En kan ju undra vilka argument som talar för att privatisera äldreomsorgen?

Vinstintresset i välfärden stjäl skattepengar som skulle gått till välfärden. År 2010 gick uppskattningsvis 8.7 miljarder av skattebetalarnas pengar till vinster i välfärdsföretagen. Jag yrkade åter igen på avslag på att privatisera Nyhamnsgården.

Efter debatt så röstade Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet på avslag men eftersom en majoritet valde att rösta för så blev det bifall. Vänsterpartiet lämnade in en skriftlig reservation på att avslå vårt avslagsyrkande.

I slutet av mötet så var även vår inlämnade motion om koldioxidbudget uppe och den skickades till kommunstyrelsen för beredning.