Massmedia

Skolan behöver ökade resurser

Varje dag så arbetar vår fantastiska personal inom skola, förskola och fritids med att vara grundbulten i vår gemensamma välfärd.

Med de rätta förutsättningar och med de rätta resurserna för att kunna hålla den bästa kvalitetsnivå skulle de kunna fortsätta göra det och troligen bli ännu bättre. Men har de politiska partierna som beslutar om budget gett dem det?

Det som riktigt spelar roll för en bra välfärd är kontinuitet i personalen. Personalen behöver ha en bra arbetsmiljö och trivas på sitt arbete så de håller sig friska och stannar kvar på sitt jobb. Genom att fokusera på det och på den verksamhet som finns kan det bara bli bättre, inte genom besparingar som bidrar till mer stress och sämre arbetsmiljö.

I den senaste rankningen från Lärarförbundet rasar Höganäs till 97:e plats i jämförelse med för två år sen där vi låg på en åttonde plats. Vi har även kunnat läsa en revisionsrapport om att rektorerna på Höganäs kommunala grundskolor inte fullt ut kan vara pedagogiska ledare på skolorna.

Vi ser med oro på de negativa effekterna som förra årets budgets besparingskrav nu börjar visa sig inom skolan.

Precis som vi tycker att rektorer ska ha de rätta förutsättningarna och en rimlig arbetsbelastning anser vi att skolan ska ges de resurser som krävs för att alla elever ska nå kunskapsmålen. Lärarna måste få tid att stödja elevers kunskapsutveckling istället för att ägna sig åt mätning och administration.

Kvaliteten och behoven ska alltid komma i första hand och vi arbetar för en mer jämlik skola med de rätta resurserna och vi vill höja kommunalskatten och sänka de höga arvoden för vi behöver ökade resurser till skola och förskola – inte till politikerna.

Vi tar det tuffa arbetsklimatet i våra skolor på största allvar och vi vet att personalen gör sitt yttersta för våra elever. Då ska de också ha de bästa möjligheterna för att utföra sitt arbete med de bästa arbetsvillkoren och en bra arbetsmiljö och rätt resurser.

Emma Wennerholm
Gruppledare Vänsterpartiet Höganäs

Inger Nilsson
Vänsterpartiet Höganäs

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad 2018-11-16 och Lokaltidningen 2018-11-19.