En porträttbild av Emma Wennerholm

Rapport från kommunfullmäktige 2018-10-31

Kvällens kommunfullmäktige blev ett kort möte med få ärenden där jag under ärende 7 som handlade om godkännande av delårsrapport för Höganäs kommun för perioden januari – augusti 2018 där jag höll följande anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

Självklart ska kommunen enligt kommunal redovisning minst en gång under räkenskapsår upprätta en delårsrapport som här nu finns i handlingarna och framför oss.

I handlingarna läser vi att det prognostiseras att 2018 blir ännu ett starkt år med ett överskott om 47 miljoner och att i överlag beräknas verksamheterna hålla budget.

Är allt då bra och bara ska godkänna, det kan en nu tycka men vill härmed komma med inlägg angående saker i delårsrapporten som jag reagerade på:

Det positiva resultatet förklaras framförallt om att anslag för oförutsedda händelser, fonder och andra reserver inte använts, då kan en ju undra vad det är som kunnat satsas på men har inte gjorts och detta är innan vad vi fått reda på dagens kommunfullmäktige.

Låter ju mycket positivt med att många föreningar rapporterar en betydande ökning av barn och ungas närvaro under sommaren bland annat genom regeringens och vänsterpartiets satsning för att skapa gratis aktivitet under loven för barn i åldern 6-15 år.

Heltid som norm handlar både om att i längden lösa rekryteringsbehov men också om att heltidsarbete ska vara norm och att arbetsgivaren skapar förutsättningar som gör att det känns okej att jobba heltid , som en sammanhängande arbetstid, rätt bemanning och ett schema som ger möjlighet till återhämtning. Alltså när en söker arbete i Höganäs Kommun oavsett yrke och arbetsplats ska det vara heltid som norm. Och att det är Kommunal och SKL, Sveriges Kommuner och Landsting som kom överens om det.

Under utbildningsnämnden tas upp om stora utmaningar men knappt något om de så kallade effektiviseringar som jag kallar besparingar.

Jo, låter ju mycket bra att många väljer Höganäs skolor och även våra fantastiska förskolor och fritids men samtidigt så ska vi också veta att utbildningsnämnden haft besparingskrav på sig och vill vi att både skolorna och förskolorna ska fortsatta med det mycket bra arbete de gör så måste också resurser finnas och göras satsningar på.

För även om en vill kalla det effektiviseringar så skapar det i längden också konsekvenser när det sparas in på särskolan, Kullagymnasiet, toleransresor, pedagogisk omsorg och att inte tillsätta mer resurser för fler barn för att nämna några saker.

Jag vet att det är nämnden men kan förstå de som undrar när kommunen påvisar ett överskott på 47 miljoner samtidigt som det görs så kallade besparingar, i era ord effektiviseringar i detta sammanhang.

Och så till slut socialnämnden, jo men visst är ju bra med överskott men är ju också kortsiktiga överskott som görs till hela budgeten med bland annat skatteplaneringar som jag anser inte kommuner ska göra endast för egen skull på bekostnad av det allmänna. För vad händer när den återhämtade momsen inte kommer eller region Skåne inte köper korttidsplatser?

I delårsrapporten står det om att det är svårt att rekrytera personal till verksamheterna och hade det då gjorts satsningar för att få bort de delade turerna, lyssnat på personalen angående scheman, heltid som norm med sammanhängande tider och bra arbetsvillkor och även försök på 6 timmars arbetsdag så tror jag på att fler skulle söka.

Delårsrapporten påvisar och stärker de mål och riktning som majoriteten i denna kommunfullmäktige vill se och därför bifall till att godkänna rapporten. För det är en rapport och inget som en gör ändringar i utan det får göras när budget ska tas i denna sal.

På nästa kommunfullmäktige som är torsdagen den 8 november så är det dags att anta budget 2019 och plan 2020-2021.

Klicka här för att hitta information om kommunfullmäktiges möten, kallelser och protokoll på Höganäs kommuns hemsida.