Interpellationer

Rapport från kommunfullmäktige 2017-12-14

Då var det dags för sista kommunfullmäktige för detta år. Vi hade lämnat in en interpellation om protokollsanteckning som till dagens möte fått ett skriftligt svar. Kommunstyrelsens ordförande svarade bland annat att i kommunstyrelsen är det upp till ordförande om en icke-tjänstgörande ersättare får lämna in en protokollsanteckning. Vill vi ändra på det så är det kommunfullmäktige som kan ta beslut om att ändra i reglementet.

Under ärende 11 där reglementen för miljötillsynsnämnden , byggnadsnämnden och kommunstyrelsen var uppe höll jag detta anförande:

Ordförande, ledamöter och åhörare

En viktig demokratiaspekt i arbetet som förtroendevald är att nå ut till medborgare med det arbete som görs i de nämnder och styrelser där man fått plats. Representeras partier enbart av en ersättare finns inga möjligheter att visa sin åsikt förutom att skriva en protokollsanteckning. Protokollet är ju det enda som finns att gå tillbaka till efter sammanträdets slut.

En icke tjänstgörande ersättare har rätt att ställa fråga eller lämna upplysning under överläggningarna då ska det också vara rimligt att få skriva en protokollsanteckning. Det är för medborgarna vi förtroendevalda arbetar oavsett om vi är stora eller små partier, styrande eller opposition och det är en demokratisk skyldighet från politikens sida att allmänheten får en helhetsbild av det politiska arbetet i kommunen.

Att kunna lämna in en skriftlig reservation är idag möjligt för ledamöter men som icke tjänstgörande ersättare finns inte den möjligheten men om protokollsanteckning fanns skulle det ge ersättaren som inte tjänstgör kortfattat få sin åsikt antecknad i protokollet. Detta är idag en möjlighet i arbetsordningen för regionfullmäktige i region Skåne.

Jag anser det är viktigt att kunna förklara varför man frågor eller lämnar upplysning eller uttrycker en avvikande åsikt som man kan göra och att det protokollförs – kan vara bra för både oppositionen och majoritet.

Jag anser att det är viktigt för allmänheten att få information som är ”mer” än beslutsprotokollen.

Så Vänsterpartiet föreslår att i Miljötillsynsnämndens reglemente § 14, i Byggnadsnämndens reglemente §15 och i Kommunstyrelsens reglemente § 25 reservation lägga till texten:

”för protokollsanteckning gäller i tillämpliga delar vad som anges om reservation”

Då våra tilläggsyrkanden föll så lämnade Vänsterpartiet Höganäs in en skriftlig reservation mot beslutet om att avslå våra tilläggsyrkanden. På mötet reserverade även Miljöpartiet mot att det blev avslag.

Under ärendet nämndes att alla reglementen kommer att revideras och röstas om igen så vi lär återkomma med detta igen under 2018.

Då detta var sista kommunfullmäktige för 2017 vill jag önska er en God Jul och ett Gott Nytt År.