Vi håller oss till spelreglerna

Svar till signaturen Bo J: “Så är spelreglerna i politiken” (Helsingborgs Dagblad 2010-12-01):

Signaturen Bo J vill vi gärna upplysa om att vi väl känner till spelreglerna inom politiken. Vi håller oss till dem och till spelreglerna hör att det är vår uppgift som oppositionsparti att bedriva just oppositionspolitik. Vi kommer även fortsättningsvis att kritiskt granska den förda politiken och framföra vår kritik och vår egen politik inom och utom de parlamentariska församlingarna.

Bo J ifrågasätter vår demokratiska trovärdighet. Våra demokratiska fri- och rättigheter och välfärdsinrättningar har oftast drivits fram av vänsterkrafter (dåtidens liberaler och vänsterut). Det är högerkrafter som motarbetat dessa reformer för demokrati och välfärd.

Vänsterpartiet kommer att fortsätta att arbeta i denna stolta tradition. Vi kommer till exempel att verka för att skapa största möjliga motstånd mot alliansens omfattande privatiseringsplaner. Moderaterna vill privatisera minst 50 procent av kommunens verksamhet. Om de får som de vill är det ett systemskifte i Höganäs kommun.

Vi kommer att göra vårt bästa för att föra en tydlig, konstruktiv och radikal oppositionspolitik för vänstervärderingar som rättvisa, jämlikhet och demokrati.

Det är ett löfte.

Inger Nilsson
politisk gruppledare Vänsterpartiet Höganäs

Emma Wennerholm
ordförande Vänsterpartiet Höganäs

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad 2010-12-06.