Centralisering av makten

Moderaterna genomför nu organisatoriska förändringar i Höganäs kommun för att centralisera makten. Vi kan vänta oss ett högt tempo i den borgerliga politiken under dessa fyra år och organisationen byggs så att de ska få minsta möjliga motstånd.

Ett exempel på detta är den politiske sekreterare som anställs för att “avlasta och och biträda kommunalrådet och alliansens fullmäktigegrupp”.

Moderaten Anders Ståhl anställs på basis av sina meriter inom partiet och ska avlönas av kommunala skattemedel för att bistå vårt moderata kommunalråd och den borgerliga alliansen.

Han anställs på 75 procent med en lön som motsvarar 50 procent av kommunalrådets. Är detta ett förtroendeuppdrag eller en kommunal anställning? Hur har rekryteringen gått till om det är en kommunal anställning?

Till kostnaderna för den politiske sekreteraren hör att kommunstyrelsen ska stå för omkostnader för upp till 50 000 kronor per år. Oppositionen däremot får nöja sig med en oppositionsrådspost på 50 procent.

Vänsterpartiet Höganäs motsätter sig denna centralisering av makten. Men om nu alliansen tycker att det är rätt och riktigt att med skattemedel avlöna en moderat politisk sekreterare borde oppositionsrådsposten bli på 100 procent istället för på 50 procent. För det är utan tvekan så att den borgerliga alliansen avser att öka tempot i den kommunala politiken.

För övrigt skulle många andra kommunanställda vara väldigt glada om de kunde arbeta 75 procent och få en lön på mer än 25 000 kronor i månaden.

Inger Nilsson
politisk gruppledare
Vänsterpartiet Höganäs

Emma Wennerholm

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad 2010-11-21.